Rektorn har ordet november - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

November 2023

Det har bara regnat och regnat, men nu kom solen! Hoppas att det håller i sig ett tag så alla får lite sol på näsan i novembermörkret.

Höstlov
Eleverna gick på lov i fredags och basgrupp 9.4 ordnade Halloweendisco på skolan för hugade spekulanter. Enligt hörsägen var det en besökare som efteråt drömde mardrömmar efter att ha varit med på spökrundan på ovanvåningen så det verkar ha varit ett genomtänkt arrangemang. Roligt att det kom så många!

Trots att det är höstlov så lyser flitens lampa på skolan ändå. Medarbetarna har fullt upp med att rätta, skriva i EDS och planera för veckorna fram till jul. I måndags fortsatte vi SPSMs fortbildning NPF i grundskolan som vi startade i slutet av september och det ska vi fortsätta arbeta med under året. De allra flesta medarbetare tar sedan en välförtjänt ledighet i ett par dagar innan det är dags att hälsa eleverna tillbaka på måndag.

Betygsprognos
Betygsprognosen för terminen blev klar strax innan lovet och handledarna kommer att ha detta som tema på kommande veckas PH. Mejl kommer skickas hem till er kring nuläget. Om ni har frågor, kontaktar ni ert barns handledare i första hand. Om ni vill komma i kontakt med en specifik ämneslärare kan ni hitta deras emailadresser på kunskapsskolan.se/ystad.

Antagning till nästa läsår
Under november och januari håller vi informationsmöten för blivande år 4 och år 7. Det kan vara bra att veta att till hösten 2023 har vi 44 platser i år 4 och 60 platser i år 7. Vi kommer också erbjuda en del platser i årskurs 5 och 6 för att fylla upp basgrupperna. Antagningsbeskeden kommer sedan att skickas ut i slutet av januari. Hör gärna av er till koordinator Susanne om ni har frågor kring kö och antagning.

Samråd
Det är planerat möte för Samrådet den 16 november klockan 18.00. Inbjudan har gått ut i mejl till berörda. Om ni som vårdnadshavare har några övergripande frågor kring skolan och skolarbetet som ni skulle vilja ta upp så har ni möjlighet att mejla respektive representant. Dock är inte alla basgrupper representerade, men skicka till någon av de andra i årskursen så kommer det med på mötet. Kontaktuppgifter till representanterna har mejlats ut till samtliga vårdnadshavare.

Nationella prov årskurs 6 och 9
Om två veckor startar de nationella proven del A (muntligt) för årskurserna 6 och 9. Först ut är matematik vecka 46, sedan följer engelska och svenska vecka 47 och 48. Under dessa dagar beviljar jag inga ledigheter för elever i dessa årskurser. För er andra kan det vara bra att veta att schemat och tillgängligheten till vissa lärare tillfälligt kan påverkas under dessa veckor.

Elevrådet och Ungdomsfullmäktige
Den 12 oktober var det möte för kommunens ungdomar på Rådhuset i Ystad och Kunskapsskolans representanter gjorde som vanligt ett gott arbete. Mohammad Edris 9.4 och Gustav Areskoug 9.2 tog båda plats i presidiet och är under året med och arbetar för alla ungdomar i kommunen. Till nästa möte har eleverna som uppdrag att ta fram ett projekt som skolan vill arbeta med och sedan ansöka om medel till ur Ungdomsfullmäktiges pott. Kunskapsskolans representanter har valt att fokusera på årskurs 4 och 5 som, om det beviljas, ska få åka till Äventyrscampen i Sövde och träna på samarbete. Våra representanter håller på att vässa sina argument och vi håller tummarna för att projektet blir beviljat!

Kalendarium

• Vi har lagt in en extra halv studiedag onsdagen den 22 november. Eleverna äter lunch och går sedan hem. Information om exakta tider kommer från arbetslaget i veckobreven. Klubben håller stängt denna dag.
  • Hel studiedag måndagen den 11 december
  • Skolavslutning torsdagen den 21 december. Avslut cirka klockan 11.00, mer information kommer från arbetslaget i veckobreven.

Som vanligt så är det bara att komma in om eller ringa om ni har frågor eller något ni vill diskutera!

Vi önskar alla en ljusfylld november och mysig första advent!
Eva Borgström
Rektor