Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

December 2023

Nu är julen nära. Det är riktigt mysig julstämning hos oss - den fina spiselkransen och julgranen i caféet gör definitivt sitt till!

Skolavslutning
Veckorna innan jullovet är alltid hektiska. Eleverna har skrivit prov, gjort klart i slöjden, lämnat in det sista och sen haft lite julkul på passen. Igår rundade vi av terminen med sedvanlig avslutning i Hugohallen, fika och betygsutdelning. Alla är väl värda ett jullov.

Nyhet till nästa läsår
Som en del av er säkert vet så kommer vi att starta nya årskurser till hösten. Vi kommer att välkomna årskurserna F-3 och därmed bli en grundskola för årskurs F-9. För befintliga elever i årskurserna 4 och 5 så innebär det att de byter lokal till Nils Ahlinsgata 4 och skolgården kommer att utökas och bli dubbelt så stor.

Därför håller vi informationsmöten under januari för inte bara blivande årskurserna 4 och 7, utan också för F-3. Vi har tidigare under december hållit informationsmöten för årskurserna 4 och 7 och båda mötena var välbesökta. Riktigt roligt! Ett stort tack till de sexor och nior som var med och gjorde kvällen mer informativ. Det kan vara bra att veta att till hösten 2023 har vi 24 platser i år 4 och drygt 50 platser i år 7. Antagningsbeskeden kommer att skickas ut under februari. Hör gärna av er till koordinator Susanne om ni har frågor kring kö och antagning.

Förändringar i medarbetargruppen inför våren
Efter jul sker några få förändringar i medarbetargruppen. Patrick Wernetoft som är handledare i 7.2 kommer att vara tjänstledig under våren och ersättare blir Per Andersson. Eleverna har redan träffat Per, Patrick och Per håller just nu på med överlämning. Hedda Cederholm som varit handledare i 8.4 lämnar oss för studier och ersättare blir Julia Olsson. Julia har arbetat på skolan i olika roller i flera år och eleverna känner henne väl. Om ni har frågor kring detta hör av er till mig på eva.borgstrom@kunskapsskolan.se .

Skolstart januari 2024
Under v. 2 startar vi terminen med utvecklingssamtal och information om detta kommer från respektive handledare under december. Alla elever ska sedan vara på plats i skolan torsdagen den 11 januari i ordinarie starttid. Inga PH-samtal under vecka 2 eller 3.

Som vanligt så är det bara att komma in om eller ringa om ni har frågor eller något ni vill diskutera!

Vi önskar alla en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Eva Borgström
Rektor