Rektorn har ordet februari - Kunskapsskolan Ystad

Rektor Eva Borgström berättar om händelser på skolan.

Februari 2024

Rektorsbrev februari
Det doftar vår i luften minsann! Vintergäcken och snödropparna har hittat upp och även om det regnar emellanåt så är det i alla fall inte snö… Härligt att ljuset är på väg tillbaka!

Februari och mars – mittens månader
Det är sportlov och skolan är lovtom. Några medarbetare är på plats, men de allra flesta har tagit välförtjänt ledighet. Det har varit en tuff februari med många sjuka bland eleverna och en del sjukdom också i personalen. Tyvärr verkar det som influensan slagit oss hårt i år. Det blir ofrånkomligen så att alla påverkas av detta på olika sätt - det är inte riktigt lika bra att ha PH-samtal med någon annan än sin invanda handledare – men vi jobbar för fullt för att det ska bli så bra som möjligt.

Start F-3 och antagning årskurs 4 och 7 nästa läsår
I dagsläget har vi några få platser kvar i de årskurser vi startar till hösten. Vi räknar med att antagningen är helt klar om några veckor. Det ska bli roligt att välkomna nya elever till skolan! Vi har också påbörjat rekryteringen av lärare inför starten av F-3 vilket vi redan fått god respons på.

Nationella prov för år 6 och år 9
De nationella proven startar vecka 10 med moderna språk för årskurs 9. Det kan vara intressant att veta att de nationella proven i moderna språk inte är obligatoriska, men Kunskapsskolan i Sverige har valt att genomföra dem för att kvalitetssäkra utbildningen. Efter vecka 10 så rullar det sedan på i snabb takt med nationella prov i de olika ämnena.

Enkät
Det är dags för Kunskapsskolans årliga enkätundersökning för elever, föräldrar och medarbetare. Enkäten öppnar måndagen den 4 mars. Enkäten är digital och ni kommer att få en länk till den i er mejl. Hör av er till respektive handledare om så inte är fallet. Om ni har mer än ett barn på skolan får ni fler länkar, vi ber er svara för alla era barn då vi bryter ned resultatet på årskurs- och handledarnivå. Enkäten är öppen till den 17 mars och vi ber er ödmjukast att svara. Det är viktigt för oss att höra era åsikter så att vi kan arbeta med rätt saker framöver.

Kvalitetsgranskning Skolinspektionen
Skolinspektionen besöker regelbundet skolor över hela landet och i början av mars så är det Kunskapsskolan Ystads tur. Inspektörerna kommer att besöka oss under två dagar, den 5 och 6 mars. De kommer att göra lektionsobservationer i samtliga årskurser och intervjua elever och personal. Se vidare information bifogat i mejlet.

Övrigt smått och gott

• Vi påminner om studiedagen den 28 februari.
  • Betygsprognosarbetet startar nu i mars och meddelas under första veckan i april.
  • Eleverna slutar klockan 12.00 onsdagen den 20 mars till förmån för kollegialt samarbete kring betygsprognosen.

Som vanligt så är det bara att komma in om eller mejla om ni har frågor eller något ni vill diskutera!

Ha en fin vecka!
Eva Borgström