Hugo gick från skoltrött till studiemotiverad

Hugo gick högstadiet på Kunskapsskolan Landskrona. Här berättar han om hur han hittade glädjen för att plugga efter en period av skoltrötthet.

Upp till årskurs 6 gick Hugo i en kommunal skola sedan bytte han till Kunskapsskolan.
— Jag var skoltrött och ville se vad det fanns för andra alternativ. Vi besökte ett informationsmöte på Kunskapsskolan Landskrona och jag tyckte om de öppna ytorna och miljön på skolan. Det jag fastnade för var hur undervisningen är uppbyggd och att den anpassas för varje elev, berättar han.

Tar du med dig något speciellt från dina år på Kunskapsskolan?
— Min tid på Kunskapsskolan var väldigt givande. Jag gick från att vara en oengagerad elev till att bli riktigt studiemotiverad och hitta suget för att lära mig nya saker. Det var framför allt PH-samtalen som hjälpte mig. Under samtalen strukturerade jag upp min skolgång tillsammans med min handledare. Bland annat fick jag hjälp och lärde mig till slut att själv sätta upp tydliga strategier så att jag skulle kunna uppfylla mina mål. För mig gjorde det skillnad och jag hamnade inte lika lätt efter som jag gjorde på min tidigare skola. Jag kunde arbeta framåt så som passade mig bäst.

Vad tycker du var det bästa med Kunskapsskolan?
— Främst lärarnas närvaro och deras nära kontakt med alla oss elever. Relationen till lärarna gjorde att jag kände mig trygg och avslappnad och att jag kunde jobba på ett helt annat sätt. Något som jag verkligen upplevde som positivt var att alla elever kunde hänga tillsammans, inte bara en årskurs. Jag lärde känna andra elever från andra årskurser och klasser på ett väldigt naturligt sätt, säger Hugo.