“Jag får lära mig mycket saker på så många olika sätt”

Stephenie går i årskurs 5 på Kunskapsskolan Krokslätt. Hon drömmer om att bli ingenjör eller teknisk designer och hennes favoritämne i skolan är bild. Här berättar Stephenie hur hon tycker det är att gå på Kunskapsskolan.

Det är bara några månader sedan Stephenie började årskurs 5 och sin första termin på Kunskapsskolan.
Det bästa är att man får jobba i sin takt och mycket på datorn. Det är bra för då har man inte en massa papper som man tappar bort, utan allt finns digitalt och samlat. I mitt digitala schema ligger den uppgift jag ska jobba med och då kan jag bara trycka på den för att komma igång. När man får jobba i sin egen takt får man inte ångest om man ligger efter alla andra, eftersom alla är på olika ställen. Är man lite snabbare i något ämne kan man bara fortsätta att arbeta på. Det är kul.

Det bästa Stephenie vet är att måla och pyssla. Favoritämnet är också bild. På fritiden tycker hon om att spela volleyboll.
Samarbetet är roligt och att lära känna nya människor. Det bästa jag vet är att passa bollen till andra. Jag gillar inte om att till exempel bara två personer passar om vi är ett lag. Jag tycker att man ska passa till alla så att alla får vara med.

Hur är din favoritlärare?
Jag får lära mig så mycket saker på så många olika sätt. Ibland kanske genom en film eller att bygga saker och att göra på lite olika sätt. Till slut kanske man hittar sin bästa taktik för hur man lär sig bäst också. Men egentligen är alla lärare favoriter för alla har sina taktiker. I matte kanske min lärare till exempel har olika sätt med uppställning av tal, klossar och andra tekniker.

Hur var det att börja på Kunskapsskolan?
Det är mycket lugnare i den här skolan än min tidigare skola, det är mer hemtrevligt på något sätt. Alla är så snälla mot varandra. Den här skolan har en skolgård, det är roligt! På min förra skola hade vi ingen skolgård. Jag tycker ph-samtalet är bra! Om jag har något viktigt att säga så kan jag alltid säga det till min lärare utan att någon annan hör, om det till exempel är personligt. Jag tycker det är ett bra stöd och om någon bråkar kan man reda ut det på ph-samtalet.

Vad drömmer du om att bli i framtiden?
Jag har faktiskt två saker jag vill bli: Ingenjör och om jag inte blir det vill jag bli teknisk designer men helst vill jag bli både och. Min mormors ögon mår inte så bra. Hon kan bli blind och då vill jag göra kamera och hörlurar så att den kan förklara vad det är hon ser och var hon är.

Till Kunskapsskolan Krokslätts sida

Läs hur vi vi arbetar på Kunskapsskolan