Emma och Minna från Kunskapsskolan Uppsala Norra.

Två lag från Kunskapsskolan till riksfinal i Kockduellen

På Kunskapsskolan Uppsala Norra och Kunskapsskolan Katrineholm planeras det mat för fullt. I mars äger Kockduellens riksfinal i Stockholm rum och skolorna deltar med varsitt lag. Här berättar Minna och Emma och Moa, Nellie samt Mathilda om tävlingen.

Moa, Nellie och Mathilda från Kunskapsskolan Katrineholm.

Kockduellen är en matlagningstävling för högstadieelever i årskurs 8 och 9. Tävlingen är i fyra delar och arrangeras inom ramen för hem- och konsumentkunskapen. Det börjar med en skoltävling och sedan stadsfinal, kval till riksfinal och slutligen riksfinal som kommer gå av stapeln den 19 mars. I Kockduellens riksfinal tävlar de 10 bästa lagen från 33 stadsfinaler. Eleverna får 50 minuter på sig att skapa en maträtt på en mängd olika råvaror. I år kommer huvudråvaran att vara jordärtskocka.

Minna och Emma går i årskurs 9 på Kunskapsskolan Uppsala Norra och är två av finalisterna. När de fick beskedet reagerade de spontant så här:

– Åh! Jaha! Nu är det lika bra att vi kör ända in i kaklet!

Båda två tycker mycket om att äta god mat. Just nu håller de på och förbereder sig inför finalen genom att planera och provlaga olika rätter.
– Vi är nyfikna och tycker att det är kul att experimentera.

Den bästa maträtten som de helst äter själva är hasselbackspotatis, grillat kött och hemmagjord bearnaisesås enligt Minna och jambalaya enligt Emma.

För att få bra energi inför ett prov i skolan tycker både Minna och Emma att man ska äta havregrynsgröt med bär eller äggröra och bacon.

Kunskapsskolan Uppsala Norras lag kommer förutom åtta andra skolor även möta finalister från ett annat högstadie inom Kunskapsskolan nämligen Katrineholm.

Moa, Nellie och Mathilda på Kunskapsskolan Katrineholm har också gått till riksfinalen efter att ha vunnit kvalet.

– Vi tyckte det var jätteroligt och skulle verkligen vilja göra det igen!

Maträtten de tog sig till riksfinalen med var vegetariska biffar, smaksatta med citron och chili som serverades tillsammans med hasselbackspotatis med en klick krämigt vitlökssmör. Till detta hade de även rostade rotfrukter och en kall sås.

Något annat de fokuserade på var hur de lade upp maten på tallriken.

– Man äter med ögat så hur maten, så hur ser ut på tallriken är viktigt.

De tre har alla olika roller när de lagar mat och fungerar oerhört bra som team.

– Att vi som grupp har så roligt och känner en sådan matlagningsglädje tillsammans tror vi är en viktig orsak till varför vi vunnit och gått vidare till riksfinalen. Att åka till Stockholm och delta på Kockduellen tillsammans med sina vänner kommer verkligen bli ett minne för livet!