Tre elever har tilldelats årets Gärdestadstipendium!

Nu har tre vinnare korats i årets upplaga av Gärdestadstipendiet. Här får vi träffa en av pristagarna, Alexander, som går på Kunskapsskolan Katrineholm.

Varje år arrangeras Gärdestadstipendiet som alla elever på Kunskapsskolan och Kunskapsgymnasiet lämna in bidrag till. I år sökte över 130 elever till stipendiet med sina texter. Av dem valde en jury ut tre vinnare, en i varje åldersgrupp.

Alexander som går i årskurs 9 på Kunskapsskolan Katrineholm vann i ålderskategorin 7-9 med sin text Flygeln. Han blir väldigt glad när han får beskedet.

- Jag är stolt över det här, kort och gott, säger han.

Ett av hans favoritämnen i skolan är svenska. Texter, skrivande och läsning har han arbetat med sedan tidig ålder.

- Jag fick tidigt lära mig allt detta med liten och stor bokstav, punkter och allehanda tecken samt grammatiskt korrekta meningar. Det är jag glad för nu, säger han och fortsätter:

- I svenskan får min kreativitet flöda och frodas fritt precis som den vill, så det bästa jag vet i skolan generellt är att i svenskan få en uppgift där du måste skapa något, en berättelse eller liknande.

Alexander började på Kunskapsskolan i årskurs 7 och tycker att något av det bästa med skolan är relationen alla elever får till sina lärare.
- Det har varit min personliga iakttagelse i vart fall. Dessutom är ju lokalerna ljusa och öppna och så tycker jag om ansvaret man lär sig att ta för sitt arbete och sin prestation. Man blir väl förberedd för ett självständigt liv, en självständig framtid. Jag kommer alltid att vara mycket tacksam för och glad åt min tid här, säger Alexander.

Han berättar att skrivandet är som en jakt efter en “perfekt värld”.

- Jag drömmer mig bort ifrån den verkliga världen men hamnar inte i någon annans nedskrivna värld, utan gör min egen, den i min åsikt “perfekta världen”.

För ungefär fem år sedan började Alexander klinka lite på ett pianot hemma och idag spelar han ungefär tre timmar per dag. Utöver musiken fyller han sin fritid med bland annat filmer och dokumentärer.

- En god dokumentär tillsammans med en skål chips och dipp kan definitivt göra min fredagkväll.

Om stipendiet:
Kenneth Gärdestadstipendiet är instiftat för att premiera ett kreativt och fängslande sätt att uttrycka sig. Kunskapsskolan delar varje år ut Gärdestadstipendiet till tre elever som utmärkt sig litterärt. Ett pris för varje ålderskategori; mellanstadie, högstadie och gymnasium.