Elev från Kunskapsskolan vann Lilla Augustpriset 2020

Hennes största intresse är att skriva. Nu har Nanna Mikkelsen, tidigare elev på Kunskapsskolan Lund, vunnit Lilla Augustpriset för novellen Offret.

Idag är hon 19 år och går på Skurups folkhögskolas skrivarlinje. Vii passar på att ställa ett par frågor till den unga författaren om hennes skrivande.

När Nanna fick nyheten att hon vunnit Lilla Augustpriset tog det ett tag innan det sjönk in.

- “Bara” att bli nominerad var jätteroligt. Det är alltid kul att få veta att andra också tycker om den värld och de karaktärer som jag har skapat. Att vinna kändes då förstås alldeles underbart.

Intresset för skrivandet började för henne med berättelser och fantasilekar när hon var liten.

- Jag lekte mina berättelser. Så småningom, när jag lärde mig att skriva, blev det ganska naturligt att skriva ner berättelserna. Det blev ett annat sätt att leka på. Samtidigt började jag också läsa en massa, och då blev orden förstås också intressanta. Berättelserna har alltid varit motorn bakom, men ju äldre jag blivit, desto större betydelse har språket fått. Jag tycker om att skapa bilder med orden. Det är helt enkelt roligt att känna att någonting växer fram, att man skapar en värld full av olika karaktärer som en berörs av.

Nanna arbetar nästan alltid med någon text.

- Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle ha gjort om jag inte gjorde det.

Nuförtiden är skrivandet dessutom något Nanna gör på heltid tack vare sin utbildning. Hon skriver mycket själv, men läser också andras texter och lär sig om skrivande.

- Drömmen för mig är väl, som för de flesta andra författare, att någon gång ge ut en bok! Veta att ens bok finns på biblioteket liksom. Sedan är väl en annan dröm också att kunna leva på skrivandet, det hade ju varit skönt att kunna ägna all min tid åt något som jag tycker är så roligt! Men även om det nog inte blir möjligt att leva som författare på heltid hoppas jag att jag i alla fall alltid kommer ha tid och möjlighet att skriva.

Det vinnande bidraget Offret är en berättelse om de två noviserna Damaris och Katarina, som bor på ett kloster. Runtom dem, håller världen på att ätas upp av larver.

- När inga böner till guden hjälper bestämmer sig noviserna för att ta saken i egna händer, och försöka rädda världen genom att offra något. Novellen följer dem när de försöker komma fram till vad det är som ska offras.

Från tiden på Kunskapsskolan tar Nanna framförallt med sig planeringsskills.

- Jag var ganska bra på att planera själv, och jobba i min egen takt. Då kunde jag också jobba snabbt framåt, det gjorde att jag inte blev uttråkad.

Vi önskar Nanna ett stort lycka till i sitt fortsatta skrivande och författande!