Eleverna Emma, Elsa och Tuva samt läraren Helene Bergmark deltar i projektet C-osmos-is via Erasmus+.

Elever från Kunskapsskolan Örebro deltar i spännande kulturprojekt

16 elever från årskurs 6 deltar just nu i ett utbytesprojekt via Erasmus+. Syftet är att deltagarna ska utveckla sina språkkunskaper samtidigt som de lär sig mer om olika länders världsarv.
Vi får veta mer om andra kulturer och träffa nya vänner. Det är jättespännande, säger Emma, en av eleverna som är med i projektet.

Kunskapsskolan i Örebro deltar just nu i projektet C-osmos-is genom EU-programmet Erasmus+. Projektet pågår under två år och syftar till att eleverna ska få lära sig mer om olika världsarv i Europa. Samtidigt utvecklar de sina språkkunskaper genom att kommunicera med elever från andra länder.

Förutom Sverige är fyra andra länder med i projektet; Tyskland, Spanien, Italien och Grekland. Från Kunskapsskolan Örebro deltar 16 elever från årskurs sex.

– Det är otroligt utvecklande att få arbeta med den här gruppen. Eleverna är så engagerade och drivna. Fredagsmorgnarna, när vi jobbar med detta, är veckans höjdpunkt, säger Helene Bergmark, ansvarig lärare för C-osmos-is.

Under arbetets gång är tanken att deltagarna från de olika länderna ska besöka varandra och olika världsarv i respektive land.

– Fyra elever och två lärare från oss ska åka till varje land, så förhoppningen är att alla 16 elever ska få resa. I och med pandemin har två resor tyvärr blivit inställda, vi skulle ha åkt till Spanien nu i februari och till Italien i maj. Nu hoppas vi att de resorna blir av längre fram istället, säger Helene Bergmark.

Avslutas med besök i Sverige

I november nästa år ska projektet avslutas med att deltagare från övriga länder besöker Sverige och ett av våra världsarv. Om coronapandemin gör att resorna behöver skjutas upp kommer projekttiden eventuellt att förlängas.

– Det är ännu inte helt bestämt vilket världsarv vi ska visa upp, men troligtvis blir det Drottningholms slott i Stockholm, berättar Helene Bergmark.

Tre av eleverna som hoppas kunna besöka Spanien är Emma, Tuva och Elsa. De berättar att de blev intresserade av C-osmos-is när de såg en affisch som var uppsatt i skolan. Sedan projektet började har de haft kontakt med eleverna från de andra länderna via chattmöten, Snapchat och Instagram.

– Vi får chans att utveckla vår engelska och samtidigt lära oss om andra kulturer och träffa nya vänner. Det är jättespännande att vara med, säger Emma.

Fakta om Erasmus+

Erasmus+ är EU:s program för internationellt samarbete och utbyte. Syftet är att bidra till ett mer demokratiskt och resursstarkt Europa genom att öka kvaliteten inom utbildningsområdet. Erasmus+ startades 1987. Sedan dess har över tio miljoner européer deltagit i programmet.

De här länderna deltar i C-osmos-is:

• Spanien: Temat i Spanien är konst och världsarvet är Alcala De Henares i San Fernando De Henares.
  • Italien: Temat i Italien är film och världsarvet är Malatesta Biblioteket i Rimini.
  • Tyskland: Temat i Tyskland är natur och världsarvet är Silvergruvan i Rammelsberg.
  • Grekland: Temat i Grekland är musik och världsarvet är Meteora i Larissa.
  • Sverige: Temat i Sverige är arkitektur och världsarvet är Drottningholms slott i Stockholm.