Annika Eklind, lärare på Kunskapsskolan i Katrineholm.

Läraren Annika: “Den personliga handledningen får eleverna att utvecklas”

Som lärare är det viktigt att kunna bygga goda relationer med sina elever, tycker Annika Eklind, som undervisar i idrott och svenska på Kunskapsskolan i Katrineholm.
– Jag stormtrivs med mitt arbete. Sedan jag började här känner jag verkligen att jag har hittat rätt, berättar hon.

Annika Eklind har arbetat som lärare i drygt tio år. I dag undervisar hon i idrott och hälsa samt svenska på Kunskapsskolan i Katrineholm, där hon började för snart sex år sedan. Att Annika ville bli idrottslärare visste hon tidigt.

– Jag började studera direkt efter gymnasiet, jag visste att jag ville arbeta med människor. Mina föräldrar jobbade som lärare under min uppväxt och jag gillade de pedagogiska diskussioner vi ofta hade hemma. Båda mina systrar är faktiskt också lärare, berättar Annika, och tillägger:

– Jag stormtrivs med mitt arbete. Sedan jag började på Kunskapsskolan känner jag verkligen att jag har hittat rätt.

”De individuella samtalen skapar bra relationer mellan lärare och elever”

Som lärare ser hon hur viktigt det är att bygga goda relationer med sina elever, och att se varje enskild individ.

– En bra relation är grunden. Sedan kan vi tillsammans hitta rätt verktyg för att varje elev ska nå så långt som möjligt. För att lyckas se varje individ ser jag till att alltid vara aktiv och titta framåt. Jag arbetar till exempel mycket med utvärderingar för att hålla koll på vad eleverna kan, samt vad jag behöver stötta dem i för att de ska komma vidare.

På Kunskapsskolan har alla elever personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då den lärare som är deras handledare individuellt, för att prata om skolarbetet och få hjälp med att planera och prioritera.

– Konceptet med personlig handledning är det bästa med Kunskapsskolan, tycker jag. Samtalen möjliggör för en mycket bra relation mellan elev och pedagog, och är ett bra verktyg för att ta reda på vad varje individ behöver för att utvecklas.

Hur fungerar de personliga handledningssamtalen?
– Samtalen kan se lite olika ut för varje elev, eftersom meningen är att var och en ska få handledning och stöttning kring just sina behov. Vi checkar av hur veckans arbete har gått, hur eleven ligger till med planering och redovisningar samt hur hen mår. Vi fokuserar även på olika saker under olika veckor. Det kan till exempel vara hur eleven arbetar med strategier eller om hen är nöjd med sitt skolarbete. Vi jobbar mycket med att beskriva och förklara, för att eleverna ska lära sig att sätta ord på hur de tycker att skolarbetet fungerar.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– Hos oss får de möjlighet att lära sig ta ansvar. De får också lära sig om sig själva, till exempel vilken studieteknik som passar just dem bäst. Eleverna får alltid chans att utmanas där de befinner sig just nu, så att de växer och utvecklas både kunskapsmässigt och som personer.

Vad är det bästa med ditt yrke?
– Eleverna, givetvis. Att vara och lära tillsammans med dem. Jag tycker också om att vara med i diskussioner med eleverna, där jag märker att de utvecklas som människor. Ett av mina finaste skolminnen är när jag under tre år hade arbetat med svenska i en årskurs. Alla elever kämpade för att nå sina mål, och det slutade med att alla klarade de nationella proven. Att se eleverna lyckas med något som de kämpat för länge ger en härlig känsla.