Lotta Olanya har två barn som går på Kunskapsskolan i Varberg.

Föräldern Lotta: “Skolmiljön är trygg och de vuxna tar eleverna på allvar”

Hon uppskattar Kunskapsskolans arbetssätt, och framför allt de personliga handledningssamtalen som eleverna har med sin lärare varje vecka.
– Det är fantastiskt att barnen får den här egentiden med sin handledare. Även vi föräldrar har fått en fin kontakt med barnens lärare, säger Lotta Olanya, förälder till två barn på Kunskapsskolan Varberg.

Lotta Olanya har två barn som går på Kunskapsskolan i Varberg – en son i femman och en dotter i sjuan. Båda började på skolan i årskurs fyra.

– Min systers barn, som är lite äldre än våra, hade gått på Kunskapsskolan och var väldigt nöjda. Vi hade även hört att medarbetarna var engagerade, att det rådde nolltolerans mot kränkningar och mobbning, samt att själva pedagogiken fungerade bra. Så det kändes naturligt för oss att välja den här skolan, berättar Lotta.

I dag är familjen nöjd med sitt val. En av sakerna Lotta uppskattar är att det finns en bra struktur och att det gör att skolarbetet ofta hinner utföras under skoltid.

– Innan barnen började på Kunskapsskolan upplevde vi att stora delar av helgerna gick åt till att traggla läxor. Idag behöver de inte plugga lika mycket på kvällar och helger och det tycker jag är väldigt bra.

“Upplägget med personlig handledning fungerar jättebra”

Lotta tycker att skolans arbetssätt fungerar bra. Hon upplever att barnen har utvecklats genom att själva få lära sig att planera sitt skolarbete, med stöd från pedagogerna.

– Vår son och vår dotter har väldigt olika personligheter, så det är kul att se att båda har tagit till sig arbetssättet. Jag och min man gillar också att det är enkelt för oss som föräldrar att ta del av barnens skolgång via den digitala plattformen Kunskapsporten. Den fungerar väldigt bra, säger Lotta.

På Kunskapsskolan har alla elever personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att prata om hur de ligger till med skolarbetet, och få hjälp med att planera och prioritera.

– Det är fantastiskt att barnen får den här egentiden med sin handledare. Det här upplägget fungerar jättebra. I början av varje termin är vi föräldrar välkomna att delta i ett samtal tillsammans med vårt barn och handledaren, där vi diskuterar mål och strategier inför terminen. Dessa samtal öppnar upp för en bra kontakt och dialog mellan handledarna och oss, berättar Lotta.

Vad har Kunskapsskolan gett dina barn?
– En trygg skolmiljö, där de vuxna tar eleverna på allvar. I vintras hade vår son en period när han inte trivdes lika bra i skolan. Jag ringde till rektorn och berättade det, och han tog frågan på allvar direkt. Tillsammans med min son diskuterade han hur de skulle kunna förändra situationen, och hittade lösningar. Nu är han som en helt ny pojke och visar ett engagemang som jag aldrig sett tidigare.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Medarbetarna och ledningen, måste jag säga. De bygger sitt ledarskap på engagemang, och lyssnar gärna på åsikter från både elever och oss föräldrar. Skolan har goda värderingar och en trygg kultur, och det pedagogiska arbetssättet fungerar väldigt bra. Jag tycker också att skolans lokaler är trevliga – de är öppna och ljusa och uppmuntrar till kommunikation.