• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Läraren Markus om Kunskapsskolans arbetssätt: “Varje elev blir utmanad på sin nivå”

Markus Sirkka, lärare på Kunskapsskolan Fruängen.

Markus Sirkka har varit lärare på Kunskapsskolan i över 18 år. Han ser många fördelar med skolans arbetssätt, och uppskattar framför allt den personliga handledningen.
– En personlig handledare är som en personlig tränare, som utformar ett program baserat på dina mål och förutsättningar, säger han.

Markus Sirkka tog lärarexamen 2003, och började då arbeta som lärare på Kunskapsskolan Enköping. Efter en flytt till Stockholm bytte han till Kunskapsskolan Enskede, och sedan tre år tillbaka är han lärare i Fruängen. Där undervisar han i engelska, svenska och svenska som andraspråk.

Markus uppskattar skolans arbetssätt, samt att varje elev blir bemött på sin egen nivå.

– Våra elever äger sitt lärande på ett sätt jag själv hade velat göra i grundskolan. Här kan man alltid få fler utmaningar och svårare uppgifter, ingen hålls tillbaka. De som behöver får stöd. Och under våra workshops har eleverna möjlighet att få hjälp av flera olika lärare, som kan förklara samma sak på olika sätt, berättar han.

“Viktigt att som lärare se varje enskild elev”

Alla elever på Kunskapsskolan har personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare, för att få hjälp med att planera och prioritera skolarbetet.

– Samtalet är personligt, men inte privat. Vi prioriterar, prövar, omprövar och jobbar framåt hela tiden. En personlig handledare kan liknas vid en personlig tränare, som utformar ett program för just dig, baserat på dina individuella mål och förutsättningar, säger Markus.

Markus minns en föreläsning om barns självkänsla, som han haft stor nytta av i lärarrollen. Han tycker det är viktigt att som lärare se varje enskild elev.

– Föreläsaren sa att man kan låtsas att varje elev har en ryggsäck. Men det är hål i botten och du behöver fylla på med beröm med jämna mellanrum, så att den inte blir tom. Därför är det viktigt att du pratar med alla elever, lyfter deras fina egenskaper och alltid berömmer bra arbetsinsatser.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Att alla medarbetare jobbar mot gemensamma mål. Jag uppskattar även att Kunskapsskolan är dynamisk. Vi har vårt koncept, men utvecklas hela tiden för att vara en så bra skola som möjligt.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– De lär sig att nedlagt arbete ger resultat. De blir ansvarstagande, initiativrika och handlingskraftiga.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att efter varje arbetsdag få känna att jag har åstadkommit något. Det är fantastiskt att få följa en årskurs under flera år, se hur mycket eleverna växer och mognar och hur bra de gör ifrån sig på prov och inlämningar. Det känns fint när de med hjälp av min undervisning lyckas bättre än de själva trodde de kunde.