Hilde och Lily från Kunskapsskolan Täby, och Astrid och Leon från Katrineholm har vunnit de lokala finalerna av Vi i femman.

De är Stockholms och Sörmlands smartaste femteklassare!

Efter flera tävlingar stod det till slut klart att två klasser från Kunskapsskolan vunnit de lokala finalerna av Vi i femman 2021.
– Det kändes bra och roligt att vinna, jag trodde aldrig att vi skulle komma så här långt, säger Astrid, som var en av de tävlande från Kunskapsskolan Katrineholm.

Under våren har flera femteklasser från Kunskapsskolan varit med och tävlat i Vi i femman, som är Sveriges Radios och Sveriges Televisions klassiska frågeprogram för femteklassare från hela landet.

Bäst gick det för klass 5.2 på Kunskapsskolan Katrineholm, samt klass 5.2 på Kunskapsskolan Täby, som lyckades vinna de lokala finalerna i Sörmland respektive Stockholm.

"Ett minne för livet"

Från Kunskapsskolan Katrineholm tävlade Astrid och Leon.

– Det kändes bra och roligt att vinna, jag trodde aldrig att vi skulle komma så här långt. Det roligaste var i slutet av finalen när vi förstod att vi vunnit, säger Astrid.

Leon håller med, och berättar att han var spänd men glad under tävlingarna.

– Det har varit spännande att delta. Det är något som aldrig kommer att hända igen, så det blir ett minne för livet, säger han.

De tre klasser i Sverige som hade de bästa resultaten i länsfinalerna gick vidare till den stora riksfinalen, som hölls den 2 juni. Tyvärr fick varken Kunskapsskolan Katrineholm eller Täby chansen att tävla vidare där i år.

Stort grattis till klass 5.2 från Katrineholm, och till klass 5.2 från Täby med de tävlande Hilde och Lily. Bra jobbat av er allihop!