Emma Pettersson får diplom och blommor av Torbjörn Bindekrans.

Årets Bindekrans på grundskolan korad

För tredje året har Kunskapsskolans stora lärarpris – Årets Bindekrans – delats ut till en lärare som utmärker sig extra mycket i sin lärargärning. Årets pristagare på grundskolan heter Emma Pettersson, och undervisar på Kunskapsskolan i Varberg.

Motiveringen lyder:

Med en stor respekt för uppdraget och en inre finstämdhet inför komplexiteten i läraryrkets utmaningar har hon vunnit respekt både bland kollegor och elever.

Genom att på ett skickligt och medvetet sätt kombinera ett systematiskt kvalitetsarbete med goda relationer och engagerad, verklighetsnära undervisning ökar hon lusten att lära. Hon får eleverna att nå längre än de själva trodde var möjligt och på många sätt är hon en representant för den moderna och professionella läraren, som Sverige så väl behöver idag.

Prisutdelare var Torbjörn Bindekrans själv, som var en av dem som lade grunden till Kunskapsskolans pedagogik. Priset delades ut under en högtidlig ceremoni till en välförtjänt vinnare.

– Vad roligt att få jobba med en av Sveriges bästa lärare, tänkte jag när jag hörde att årets Bindekrans skulle delas ut här i Varberg. När Torbjörn Bindekrans sedan läste upp motiveringen och avslutade med mitt namn kände jag oerhörd stolthet, säger Emma Pettersson.

Bindekransstipendiet består av en premie på 50.000 kronor att använda i valfri fortbildningsinsats.

– Utmaningen som lärare är att lära känna alla elever så att man kan nå fram till varje individ på bästa sätt. Pengarna skulle jag vilja använda till att vidareutbilda mig inom just hur man bygger relationer i klassrummet.

Emma Pettersson, vinnare av Årets Bindekrans på grundskolan.

Om priset

År 2018 instiftade Kunskapsskolan Sverige lärarpriset Årets Bindekrans för att årligen uppmärksamma en medarbetare på Kunskapsskolan och en på Kunskapsgymnasiet som utmärkt sig extra mycket i sin lärargärning.

​​Så här lyder kriterierna för priset:

Årets Bindekrans går till en lärare som systematiskt, med höga förväntningar , stort engagemang och kreativitet, visat på förmågan att bygga goda relationer med sina elever. Läraren har fått eleverna att ta en aktiv roll i sin läroresa, vilket lett till att de nått längre än de trodde var möjligt - både när det gäller ämneskunskaper och förmågor. Årets Bindekrans-lärare är en aktiv, lösnings- och målfokuserad lagspelare som personifierar Kunskapsskolans pedagogiska idé och värderingar.