Eva Borgström, rektor på Kunskapsskolan Ystad.

Rektorn Eva: “Våra elever får starka relationer till oss vuxna på skolan”

Hon menar att konceptet med personlig handledning ger eleverna struktur och hjälper dem att utveckla olika förmågor, samtidigt som de kan diskutera både skolarbetet och annat med sin handledare.
– Jag hade själv behövt en personlig handledare på högstadiet, säger Eva Borgström, rektor på Kunskapsskolan Ystad.

Kunskapsskolan Ystads rektor Eva Borgström har arbetat på skolan sedan den startade för snart 20 år sedan. Som nyexaminerad lärare blev hon tipsad om att söka sig till den nybyggda skolan, och fick jobbet. Hon undervisade i SO och hemkunskap och tog samtidigt på sig flera olika uppdrag – som arbetslagsledare, schemaläggare och ansvarig för personlig handledning. Efter några år blev hon även ställföreträdande rektor.

– När vår dåvarande rektor slutade 2015 blev jag erbjuden tjänsten. Det var inte självklart för mig att tacka ja eftersom jag trivdes så bra som lärare, men ledarskap och organisation har alltid intresserat mig. Jag har aldrig ångrat att jag tog chansen att bli rektor, berättar Eva.

Hon tror att kulturen som sitter i väggarna på skolan, där medarbetarna pratar och umgås med eleverna hela dagarna, gör att barnen känner sig sedda och trivs.

– Det är en självklarhet för oss vuxna på skolan. Tillsammans ser vi till att prata med alla barn varje dag. Vi äter tillsammans, och om jag hämtar en kaffe sätter jag mig bland eleverna på caféet istället för att stänga in mig på mitt rum. Att möta eleverna är det roligaste med mitt jobb, och det tror jag att alla medarbetare på skolan håller med om, säger Eva.

“Unga som letar efter sin identitet behöver stöd från en vuxen”

På Kunskapsskolan har alla elever personliga handledningssamtal varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare, för att få hjälp med att planera och prioritera studierna.

Enligt Eva ger samtalen eleverna struktur i skolarbetet och hjälper dem att utveckla olika förmågor, som att lära sig att ta ansvar över sina studier.

– Den personliga handledningen betyder också mycket för relationen mellan lärare och elever. Eleverna får en extra vuxen i sitt liv, som de kan diskutera både skolarbetet och saker som händer utanför skolan med. Jag tror att alla unga som letar efter sin identitet mår bra av att få stöd från en utomstående vuxen. Jag hade själv behövt en personlig handledare på högstadiet, säger Eva.

Sin egen skoltid minns hon som jobbig. Eva var skoltrött och gick aldrig ut gymnasiet. Flera år senare pluggade upp betygen i svenska och matematik på Komvux. Hon märkte att rätt lärare kan göra stor skillnad för hur man upplever skolan, och det var då hon bestämde sig för att själv bli lärare.

– Jag trivdes inte i skolan på högstadiet, och jag tror att det framför allt berodde på bristen av kontakt med vuxna. Under åren på Komvux fick jag nya insikter och bra betyg, och kände att “skolvärlden behöver mig”.

Vad ger jobbet dig?
– Utmaningar! Att vara rektor är världens roligaste och samtidigt världens svåraste jobb. Förutom mina medarbetare och våra 470 elever arbetar jag med ett ungefär dubbelt så stort antal föräldrar och vårdnadshavare. Men jag tycker om utmaningar, och jag brinner både för Kunskapsskolan och möjligheten att få lära mig så mycket nya saker hela tiden.

Vad är det bästa med att vara rektor?
– När det går bra för elever som haft det svårt, och som vi på skolan tillsammans har kämpat för att hjälpa. Som exempel kan jag berätta om en elev som har haft väldigt många utmaningar sedan han började hos oss i årskurs fyra. Förra terminen fick hen betyg i alla ämnen han läst. Det kändes otroligt bra.

Vad ger Kunskapsskolan eleverna?
– De får med sig tankar kring planering och strategier. Våra elever lär sig mycket om sig själva och hur de fungerar, och det gör att de blir trygga som människor.

Vad är det bästa med att arbeta på Kunskapsskolan, tycker du?
– Att vi är en tillåtande organisation där varje medarbetare har stort inflytande och kan vara med och påverka i hög grad. Vi har också en stark vilja att hela tiden utvecklas, vilket är jättebra. Alla medarbetare vill framåt. Många av mina kollegor har arbetat här sedan skolan öppnade 2002, och vi har en härlig humor i arbetslaget. Emellanåt skrattar vi så att vi nästan går i småbitar. Det gör det förstås extra kul att komma till jobbet.