Årets Bindekrans-pristagare Emma Pettersson: “Nu är jag på toppen av min karriär”
När hon fick reda på att hon tilldelats Kunskapsskolans lärarpris Årets Bindekrans kändes det först overkligt. Efter att nyheten sjunkit in lite insåg hon hur stort priset är.
– Jag är stolt över att tillhöra lärarkåren. Att vårt jobb uppmärksammas känns fantastiskt, säger Emma Pettersson på Kunskapsskolan Varberg.
Under en kickoff på Kunskapsskolan Varberg i början av höstterminen fick Emma Pettersson reda på att hon blivit utnämnd till Årets Bindekrans-pristagare 2021. I slutet av dagen kallades hon upp på scenen och fick under applåder ta emot blommor och diplom av Torbjörn Bindekrans själv, en av pionjärerna bakom grunden i Kunskapsskolans pedagogik.
– Det var väldigt känslosamt och det kändes overkligt. Först blev jag omskakad, sedan kände jag mig väldigt stolt, både över mig själv och över att få tillhöra lärarkåren. Vi gör ett hästjobb allihop, och att det uppmärksammas är fantastiskt. Det känns fint att tillhöra en organisation som ser vilket jobb vi gör, säger Emma, som är både lärare och arbetslagsledare.
Nu har det gått några veckor sedan prisutdelningen, och utmärkelsen har börjat sjunka in. Det inramade diplomet med motiveringen hänger i Emmas sovrum.
– I början var själva äran det största. Nu när jag hunnit smälta allt lite inser jag hur stort priset är. Lokaltidningen skrev om det och både elever, föräldrar och vänner har hört av sig och gratulerat. Det känns som att jag är på toppen av min karriär, för bättre än så här kan det knappast bli.
“När eleverna är trygga kan de utvecklas”
Emma har arbetat som lärare sedan 2007, då hon tog lärarexamen med behörighet att undervisa i matematik och biologi för högstadiet och gymnasiet. Sedan dess har hon byggt på sin utbildning och är idag matematik- och NO-lärare på mellanstadiet på Kunskapsskolan Varberg, där hon jobbat sedan skolan startade år 2015.
Emma har ett stort intresse för människor, och det är framför allt fascinationen över hur olika individer lär sig på olika sätt som fick henne att välja just läraryrket.
– Som lärare brinner jag både för kunskapen och för att eleverna ska känna sig trygga, sedda och hela som människor. Det är först när de gör det som de kan utvecklas i sina kunskaper. Det finns inget bättre jobb om man vill möta och utveckla sig själv, eftersom man är sitt eget arbetsredskap. Jag gillar känslan av att mitt arbete är meningsfullt, att det spelar roll att jag går till jobbet, berättar Emma.
Men så har det inte alltid känts. Tidigt i karriären funderade hon på att byta yrke. Känslan av att slita hårt, men inte göra tillräcklig skillnad, tog över.
“Vi är ett gäng superhjältar”
– Vändpunkten kom när jag började arbeta här på Kunskapsskolan. Redan under jobbintervjun, när vår nuvarande rektor berättade om skolans arbetssätt, kände jag att jag hade hamnat rätt, säger Emma.
Hon trivs med att jobba i team, där alla arbetar mot samma mål och visionen om att skapa förändring för eleverna.
– Här jobbar jag inte ensam, och nu förstår jag hur mycket vi har att vara stolta över i vårt arbete. Vi är ett gäng superhjältar som byter om och går till jobbet varje dag, och vi får bekräftat från både elever och föräldrar att vi faktiskt gör skillnad.
Vilka egenskaper är viktiga i lärarrollen, tycker du?
– Svårt att säga, det finns så många olika typer av bra lärare. Men om jag ser på mig själv har jag haft nytta av att jag är tydlig och orädd för att ta plats. Jag går in och tar kommandot när det behövs, så att eleverna känner att de kan luta sig mot mig. Jag har också lätt för att fatta snabba beslut, vilket kommer väl till pass då man som lärare oftast inte har all tid i världen.
Hur viktigt är det att bygga goda relationer till eleverna?
– Det är avgörande. Utan bra relationer fungerar ingenting, som lärare jobbar man utifrån det förtroendekapital man har byggt upp. Kontinuitet är viktigt, och de personliga handledningssamtal som alla elever har varje vecka, och som är Kunskapsskolans hjärta och själ, spelar en stor roll för relationsbyggandet.
I priset Årets Bindekrans ingår 50 000 kronor i kompetensutveckling. Har du funderat på hur du vill använda pengarna?
– Ända sedan jag fick reda på att jag vunnit har jag tänkt att jag vill gå någon form av ledarskapsutbildning. Att vara trygg i personligt ledarskap är otroligt viktigt i klassrummet. Jag skulle också vilja träffa en logoped för att jobba med rösten.
Hur ser du på möjligheterna att göra karriär inom Kunskapsskolan?
– För mig har det inte varit stiltje någon gång sedan jag började här – det finns massor av roller att prova på för den som vill. Jag har hela tiden velat testa nya utmaningar. Bland annat har jag gått vår förstelärarutbildning och de senaste tre åren har jag varit arbetslagsledare.
Emmas motivering:
"Med en stor respekt för uppdraget och en inre finstämdhet inför komplexiteten i läraryrkets utmaningar har hon vunnit respekt både bland kollegor och elever. Genom att på ett skickligt och medvetet sätt kombinera ett systematiskt kvalitetsarbete med goda relationer och engagerad, verklighetsnära undervisning ökar hon lusten att lära. Hon får eleverna att nå längre än de själva trodde var möjligt och på många sätt är hon en representant för den moderna och professionella läraren, som Sverige så väl behöver idag."
Fakta om årets Bindekrans
Årets Bindekrans instiftades i kunskapsskolepionjären Torbjörn Bindekrans anda. Priset går till en gymnasielärare och en grundskollärare, som får 50 000 kronor var i kompetensutveckling. Priset delades ut första gången år 2019.
Pristagare:
2019: Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö
2019: Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra
2020: Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås
2020: Liselott Blennö, Kunskapsskolan Norrköping
2021: Mårten Blad, Kunskapsgymnasiet Norrköping
2021: Emma Pettersson, Kunskapsskolan Varberg
Så här lyder kriterierna för priset:
Årets Bindekrans går till en lärare som systematiskt, med höga förväntningar , stort engagemang och kreativitet, visat på förmågan att bygga goda relationer med sina elever. Läraren har fått eleverna att ta en aktiv roll i sin läroresa, vilket lett till att de nått längre än de trodde var möjligt - både när det gäller ämneskunskaper och förmågor. Årets Bindekrans-lärare är en aktiv, lösnings- och målfokuserad lagspelare som personifierar Kunskapsskolans pedagogiska idé och värderingar.