Miljörådet på Kunskapsskolan Lund.

Eleverna startade miljöråd – vill Grön flagg-certifiera skolan

För snart tre år sedan bestämde sig Kunskapsskolan Lund för att starta upp ett eget miljöråd. Nu har rådet vuxit från fem till cirka 40 elever.
– Vi vill få så många som möjligt att engagera sig för miljön. Nu jobbar vi för att Grön flagg-certifiera skolan, säger Dani, ordförande i miljörådet.

Under våren 2019 fick fem elever på Kunskapsskolan Lund idén om att starta ett miljöråd. Sedan dess har rådet vuxit och består nu av cirka 40 elever från årskurs 4-9.

Miljörådets ordförande Dani, som går i årskurs nio, är stolt över vad rådet har åstadkommit på kort tid.

– Vi har tydliga mål för varje möte, och alla jobbar tillsammans för att få så många som möjligt att engagera sig för att minska klimatförändringarna. Just nu är vårt mål att få en Grön Flagg-certifiering, berättar han.

Grön flagg är ett utbildningsprogram inom hållbarhetsarbete via organisationen Håll Sverige Rent. Skolorna som är anslutna till programmet arbetar i sex steg med olika arbetsområden som är kopplade till både läroplanen och de globala målen.

Julia Östelin, NO-lärare och ansvarig för miljörådet på Kunskapsskolan Lund, berättar att ett av arbetsområdena är rörelse.

– Den här veckan inför vi morgongympa för alla elever på mellanstadiet. Varje torsdag kommer de att starta dagen med tio minuter rörelse. Till en början håller vår idrottslärare i det, men framöver kommer elever på skolan att tränas upp för att leda passen.

Färre utskrifter jämfört med andra skolor

Sedan starten har miljörådet, som är indelat i olika arbetsgrupper, bland annat skapat ett Instagramkonto, designat en egen logga, tagit fram förslag för att förbättra källsorteringen samt ordnat en temadag för hela skolan för att öka intresset för hållbarhet.

Rådet har även kontakt med andra skolor för att inspirera dem i arbetet med miljöfrågor. Kunskapsskolan Trelleborg är en av skolorna som blivit inspirerade av miljörådet, och har nu startat ett eget.

– Även gruppen som tillverkar posters har varit väldigt aktiva. I matsalen har de satt upp information för att minska matsvinnet och vid våra skrivare sitter numera affischer som ska påverka oss att skriva ut mindre. Förra året fick vi höra att vår skola gjort färre utskrifter under förra året jämfört med andra skolor i Skåne. Det kanske är miljörådets förtjänst, tror Julia Österlin.

Deltog i utbytesprojektet Earth Summit

– Jag är stolt över att vi har lyckats få till flera samarbeten med skolor både i Sverige och andra delar av världen. I höstas deltog vi i utbytesprojektet Earth Summit där vi diskuterade miljöfrågor med skolor från England och USA. Det var väldigt lärorikt, säger Dani.

I slutet av mars planerar Earth Summit att komma till Sverige och Lunds universitet, och om pandemin inte sätter käppar i hjulet kommer miljörådet att delta då.

I framtiden hoppas de växa sig större genom att rekrytera fler elever. De hoppas att miljörådet ska bli en lika självklar del på skolan som elevrådet.

– Eleverna är så engagerade och brinner för miljön. De kommer med massor av idéer, så det är väldigt roligt att jobba tillsammans med dem. Dani som är ordförande håller i mötena själv, jag är mest där och flikar in, berättar Julia Österlin.

FAKTA Miljörådet Kunskapsskolan Lund

Alla elever på skolan får delta. För närvarande består miljörådet av 30-40 elever från årskurs 4–9. Miljörådet har möte en gång i veckan, och eleverna är indelade i fem grupper inriktade på olika saker:

• Sociala medier
• Källsortering
• Att sprida kunskap och intresse till andra skolor
• Att göra posters
• Temadagen