Per Algback tillträder som rektor på Kunskapsskolan Trelleborg i maj 2022.

Han är ny rektor på Kunskapsskolan Trelleborg

I maj får Kunskapsskolan Trelleborg en ny rektor. Möt Per Algback, som har många års erfarenhet av både rektorsrollen och Kunskapsskolan. Här berättar han om vad han ser mest fram emot, samt vad som är viktigast för att eleverna ska få en bra skolgång.

Hallå där, Per Algback, ny rektor på Kunskapsskolan Trelleborg! Varför sökte du det här jobbet?

– Skolan är välkänd i Trelleborg och ligger långt fram inom många områden, till exempel med sitt miljöarbete. De gånger jag träffat personalstyrkan så ger de ett professionellt och stabilt intryck, och jag ser det som en spännande utmaning att få leda skolan. Jag tror att jag kan bidra med att ytterligare stärka vårt rykte och tar med mig många erfarenheter från mina rektorstjänster i Lund och Landskrona.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?

– Jag har arbetat många år inom Kunskapsskolan och trivs väldigt bra med vårt arbetssätt som ger varje elev möjlighet att kunna utvecklas i sin egen takt. Att vi även har en välutvecklad idé kring personlig handledning och stöd för varje elev bidrar till hög trivsel och goda studieresultat.

Vad är viktigast för att eleverna ska få en så bra skolgång som möjligt?

– Hos oss möts eleverna av en trygg skola med ordning och reda, samtidigt som det finns en härlig värme och relation mellan elever och vuxna. Det är bitar som jag tycker är centrala i en lärande miljö. Som elev måste du trivas för att kunna prestera, men samtidigt måste du mötas av höga förväntningar från vuxenvärlden.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag kommer närmast från en rektorstjänst på Kunskapsskolan Landskrona där jag arbetade i sex år och dessförinnan var jag rektor på Lundaskolan i sju år. Men jag har faktiskt även arbetat här på Kunskapsskolan Trelleborg tidigare, som biträdande rektor under ett år. Jag är utbildad MaNO-lärare och har även erfarenhet av läraryrket inom Kunskapsskolan. Jag började på Kunskapsskolan redan 2004 så sammantaget har det blivit många år.

Vad ser du mest fram emot med nya jobbet?

Att få träffa alla nya medarbetare och elever! Det är alltid lite nervöst, men otroligt spännande att lära känna nya människor.

Vad vill du säga till den som är nyfiken på Kunskapsskolan Trelleborg?

– Varmt välkommen till vår fina skola! Kom gärna in på en fika i vårt café eller ring för ett personligt möte.