Axel Asplund från Kunskapsskolan Uppsala Norra.

Han blev Årets Bindekrans-pristagare

”Med tydlighet, engagemang och humor skapar du ett klimat där eleverna känner stor trygghet, trivsel och studiero.”
Grattis Axel Asplund på Kunskapsskolan Uppsala Norra, som blev Årets Bindekrans-pristagare!

Årets Bindekrans är Kunskapsskolans eget lärarpris och går till en lärare på grundskolan och en på gymnasiet, som utmärks sig särskilt i sin lärargärning.
Den här året delades priset ut inför 1200 medarbetare på kickoffen i Norrköping.

Det var en rörd Axel Asplund som intog scenen under publikens jubel efter att ha fått höra motiveringen.

- Jag trodde inte att jag skulle få det här. Det var en otrolig överraskning. Men jag är jätetacksam att få höra så många fina ord om mig själv. Det var otroligt stort. Tusen tack!

Prisutdelare var Torbjörn Bindekrans själv, en av en av pionjärerna som har varit med från starten av Kunskapsskolan och stått bakom grunden i den pedagogik, som sätter eleven i centrum.

Så här löd hela motiveringen:
”Med tydlighet, engagemang och humor skapar du ett klimat där eleverna känner stor trygghet, trivsel och studiero. Du är en uppskattad och omtyckt medarbetare, lärare och personlig handledare, som har hög nöjdhet bland dem du undervisar. Du är alltid påläst, insatt, innovativ och nyfiken och influeras av goda exempel, aktuell forskning och omvärlden. Ditt driv att hela tiden utvecklas gör dig till en viktig lagspelare för hela kollegiet. Genom ditt förhållningssätt till dig själv, till livet och att det mesta går att lösa, inspirerar du både elever och kollegor till att vi tillsammans kan nå hur långt som helst.”

Prisdagare föregående år:

• Helena Åström, Kunskapsgymnasiet Malmö (2019)
  • Jenny Ljung, Kunskapsskolan Uppsala Norra (2019)
  • Liselotte Blennö, Kunskapsskolan Norrköping (2020)
  • Stefan Abrahamsson, Kunskapsgymnasiet Västerås (2020)
  • Emma Pettersson, Kunskapsskolan Varberg (2021)
  • Mårten Blad, Kunskapsgymnasiet Norrköping (2021)
  • Axel Asplund, Kunskaapsskolan Uppsala Norra (2022)
  • Cajsa Blekemo, Kunskapsgymnasiet (2022)