Therese Damberg blev utnämnd till Årets mellanstadielärare på Lärargalan. Här är hon tillsammans med sina tidigare elever Alex, Linnea, Molly och Colin, som nu går i sjuan på Kunskapsskolan Jönköping.

Hon blev Årets mellanstadielärare 2022!

Varje år får Sveriges elever nominera sina favoritlärare till prisutdelningen på Lärargalan.
I år gick priset för Årets mellanstadielärare till Therese Damberg, tidigare lärare på Kunskapsskolan Jönköping.
– Jag är obeskrivligt glad. Att få den här utmärkelsen från eleverna på Kunskapsskolan betyder jättemycket, säger hon.

Varje höst korar Lärargalan Årets lärare i olika kategorier. I år gick priset för Årets mellanstadielärare till Therese Damberg, som fram till i somras undervisade i matematik och musik på Kunskapsskolan Jönköping. I dag har hon bytt skola för att få närmre till arbetet, men har följt sin klass på Kunskapsskolan under deras tre år på mellanstadiet.

– Jag är obeskrivligt glad! Det är en bekräftelse på att jag gjort något rätt, att få den här uppskattningen från eleverna betyder så mycket, säger Therese Damberg.

Det är eleverna som har möjlighet att nominera sina favoritlärare till Lärargalans priser. Therese Dambergs tidigare elever på Kunskapsskolan Jönköping är de som har varit med och röstat fram henne till vinnare, och under galan, som hölls i Konserthuset i Stockholm den 10 oktober, var några av eleverna där för att överraska henne.

"En otrolig känsla att träffa eleverna igen"

– De hade gömt sig under kvällen. Det var en otrolig känsla när de kom fram. Jag har följt dem under hela deras tid på mellanstadiet och nu hade jag inte träffat dem sedan i juni, berättar Therese Damberg.

I nomineringarna beskriver eleverna sin lärare som lätt att prata med, bra på att bygga relationer och se alla elever.

– Relationsskapandet kom naturligt på Kunskapsskolan. Arbetssättet med bland annat personliga handledningssamtal gav mycket tid med varje enskild elev, och det blev enkelt att lära känna varandra. Den här utmärkelsen kommer att betyda jättemycket under lång tid framöver.

Här är en av de fina motiveringar Therese fick:

"Therese är en helt underbar lärare, hon får en att förstå och hon är väldigt förståelig och om man har svårt så ger hon många chanser istället för att ge upp. Hon är inte bara bra på att undervisa hon är också bra att prata med, det är lätt att prata med henne och hon kan få en att känna en värd allt man har kämpat för och får än att kämpa på. Om du har en dålig dag så kommer världens största glädjespridare och får en att le. Therese är som solen för hon skiner alltid över oss och får oss att skinna."

Juryns motivering:

"För att hon gör allt hon kan för att nå varje elev och få dem att tro på sig själva. För att hon ser alla och finns där på riktigt i alla lägen. Therese gör det där extra som gör att eleverna minns henne och hennes undervisning."

Om Lärargalan:

Varje höst koras Årets lärare inom olika kategorier på Lärargalan. Syftet är att hylla lärarkåren och lyfta fram förebilder inom yrkesgruppen, som kan inspirera andra till att göra skillnad.

Det är landets elever som får chans att lyfta sina favoritlärare genom att skicka in sina motiveringar. Engagemanget är stort, och varje år nominerar cirka 45 000 elever sina lärare. För att utse vinnarna går en jury igenom elevernas nomineringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

På Lärargalan, som i år hölls i Konserthuset i Stockholm den 10 oktober, delas priser ut till en lärare i varje stadie samt inom flera andra kategorier.