Matilda från Kunskapsskolan Nacka med utbytesstudenter från Indien.

Elever från Indien besökte Kunskapsskolan Nacka

I slutet av maj hade Kunskapsskolan finbesök.
Det blev många skratt och nya perspektiv på livet när elever och lärare från Indien och Sverige möttes.
- Jag har fått två nya vänner och är så glad att jag anmälde mig till det här projektet, säger Matilda, som går i årskurs 8 på Kunskapsskolan Nacka.

Tretton elever och två lärare från Indien besökte nyligen Kunskapsskolan Nacka. Under en vecka bodde de tillsammans med värdfamiljer, fick följa med sina nya svenska kompisar till skolan och delta i ”vanliga skoldagar”. Men det fanns också tid att åka på sightseeing och uppleva Sverige och Stockholm.

Eleverna från Kunskapsskolan Nacka fick istället ta del av den indiska kulturen, bland annat genom att lära sig dansa till Bollywood-musik och prova olika sötsaker som deras gäster hade tagit med sig till Sverige.

De indiska utbytesstudenterna och Kunskapsskolan Nackas elever gjorde många aktiviteter tillsammans.

”Visade jag några av mina favoritställen”

Matilda, som går i årskurs 8, hade de två indiska tjejerna Vedika och Omera boende hos sig under utbytesveckan.

- Det var en fin erfarenhet. Jag fick lära mig om deras kultur och fick också visa upp vardagen i Sverige. Vedika och Omera fick följa med mig i mina dagliga rutiner och testa svensk mat. Men jag fick även lära mig nya saker om Indien, anpassa mig till deras rutiner och respektera både de likheter och olikheter som fanns oss emellan. Sen visade jag dem några av mina favoritställen, till exempel mina favoritbutiker i stan och det köpcenter som ligger i närheten. Det var en bra kombination, säger Matilda.

På besök i skolan.

”Det var verkligen en intressant vecka”

Även Arman, som också går i årskurs åtta på Kunskapsskolan Nacka, tog emot en elev från Indien.

- Jag tyckte hela utbytet var jätteroligt. Det var verkligen en intressant vecka. Jag lärde mig inte bara om indisk kultur utan fick även en ny kompis, Ranveer. Det som gjorde veckan nästan mer intressant var några gånger när det uppstod kulturkrockar. Ibland blev jag förvånad och nästan lite småirriterad. Bland annat när jag fick lära mig om indisk artighet och såg vad som förväntades av Ranveer när det gällde hur han skulle uppträda mot sina lärare. Det gjorde mig ställd i början, men enligt indiska värderingar är det så man visar respekt.

Matilda berättar att schemat för veckan var späckat.

- Vi hann med mycket, både i skolan och på fritiden. En dag tog jag med Vedika och Omera till Gröna Lund. Det var jätteroligt att få visa upp en nöjespark här i Sverige, säger Matilda.

Yogapass utanför Kunskapsskolan Nacka.

Livet i världens mest folkrika land

Arman berättar att han tyckte det var roligt att hitta på saker tillsammans som man inte brukar göra i Indien, bland annat att testa nya mat.

- Vi åt till exempel kebabpizza, köttbullar och svenskt godis. Ranveer bjöd alltid på roliga reaktioner över de nya smakerna han provade.

Matilda är glad att hon anmälde sig till utbytesprojektet.

- Det var intressant att få utöka mina kunskaper om hur livet i världens mest folkrika land fungerar. Det var också roligt att jag fick två nya internationella kompisar, samtidigt som jag fick träna en hel del på min engelska.

Hon tycker det är bra att skolan anordnar den här typen av utbyten.

- Framförallt för att det är nyttigt att få förståelse för hur saker fungerar i andra länder och att man lär känna andra kulturer.

Gruppen från Indien i Kunskapsskolan Nackas träslöjdssal.

”Internationella utbyten är alltid bra”

Johan Holmström, lärare i SO och engelska på Kunskapsskolan Nacka, är en av dem som arbetat med utbytesprojektet, som arrangerades av Kunskapsskolans internationella verksamhet KED (Kunskapsskolan Education).

- Internationella utbyten är alltid bra. Det finns så mycket man kan lära sig av varandra, både professionellt men även socialt. För eleverna var det förmodligen första gången de kom i kontakt med någon i samma ålder från en helt annan kultur på ett så pass nära sätt. Jag tror att de känner att världen har blivit “mindre” och att tonåringar inte är så olika, vare sig de bor i Nacka eller i Bangalore, säger Johan Holmström.