Kunskapsskolans rektorer Matilda Granath och Caroline Bergström.

De har nominerats till Årets skolledare

Grattis Matilda Granath och Caroline Bergström, som båda har nominerats till Årets skolledare på Skolledargalan 2023.

Kunskapsskolan kan stolt berätta att Matilda Granath, rektor på Kunskapsskolan Nyköping och Caroline Bergström, rektor på Kunskapsskolan Katrineholm, har nominerats till Årets skolledare.

Prisutdelningen hålls på Skolledare21, en konferens och gala som äger rum på Nalen i Stockholm i oktober. Innan galan går av stapeln ska juryn utse totalt 18 finalister i fem olika kategorier. Nu håller Kunskapsskolan tummarna för sina två nominerade representanter.

Caroline Bergström om nomineringen:
Hur kändes det att bli nominerad?
- Jag blev överraskad, glad och varm inombords. För mig var det ett nytt sätt att få uppmärksamhet för de goda prestationer som jag och mina medarbetare åstadkommer.

Vad betyder en sådan här nominering för dig?
- Det är alltid roligt när någon eller några uppskattar det arbete man utför. Det här ger extra energi för fortsatt jobb med att skapa en trivsam och utvecklande arbetsplats, både för mina medarbetare och våra elever.

Hur är du en bra skolledare?
- Jag tror min styrka ligger i att skapa relationer men samtidigt vara tydlig med vilka förväntningar och målsättningar som vi tillsammans arbetar för. Som rektor är man en del av teamet - det är vi som formar och bygger denna skola tillsammans.

Matilda Granath om nomineringen:
Hur kändes det att bli nominerad?
- Jag blev faktiskt lite överraskad men framför allt väldigt glad och stolt. Att bli nominerad till Årets rektor känns stort och det är också ett fint kvitto på det arbete som jag och medarbetarna på skolan gör varje dag.

Vad betyder en så här nominering för dig?
- Det är alltid roligt att få uppskattning för det arbete man gör. Att börja det nya läsåret med detta gör att jag känner mig extra peppad att fortsätta utveckla Kunskapsskolan Nyköping till en skola där både elever och medarbetare trivs, där vi lyckas få eleverna att nå längre än vad de trodde var möjligt!

Hur är du en bra skolledare?
- Jag tror att jag uppfattas som en inlyssnande rektor som samtidigt har tydliga ramar och höga förväntningar. För mig är det viktigt att skapa ett prestigelöst klimat bland medarbetargruppen så att vi både kan vara stolta när det går bra men också be om hjälp när vi behöver det. Alla har en plats och alla är viktiga för att vi tillsammans ska lyckas med våra mål.

Kategorierna för prisutdelningen är:

• Årets innovationspris
  • Årets värdegrundsarbete