Caroline Arana från Kunskapsskolan är Årets lärare i Katrineholms kommun.

Caroline från Kunskapsskolan är Katrineholms bästa lärare!

Caroline Arana från Kunskapsskolan har blivit utsedd till Årets lärare i Katrineholm av Lärargalan.
– Det känns väldigt hedrande och det gör mig oerhört glad att eleverna ser hur viktiga de är för mig, säger Caroline Arana.

Varje höst utses Årets lärare inom olika kategorier på Lärargalan. Hela landets elever får chans att hylla sina favoritlärare genom att skicka in motiveringar. Engagemanget är stort – i år har tiotusentals elever nominerat sammanlagt 2681 lärare. För att utse vinnarna i varje kommun går en jury igenom elevernas nomineringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

I Katrineholms kommun är det Caroline Arana, lärare i svenska och engelska för årskurs 4-6 på Kunskapsskolan, som blivit utsedd till Årets lärare.

“Glad att eleverna ser hur viktiga de är för mig”

– Det känns väldigt hedrande och det gör mig oerhört glad att eleverna ser hur viktiga de är för mig och hur mycket jag älskar mitt jobb, säger Caroline Arana.

Varför tror du att dina elever har nominerat dig?
– Jag arbetar för att eleverna ska känna att de är viktiga för mig och att jag är en trygg person som man kan landa hos. Jag tror att de känner sig sedda, hörda och att de får vara sig själva hos mig, vilket ger dem kraft och energi att utvecklas för att bli sitt bästa jag.

I och med vinsten av Årets lärare i Katrineholms kommun är Caroline Arana med och tävlar om titlarna Årets lärare i Södermanlands län samt Årets mellanstadielärare. Prisutdelningen äger rum på Lärargalan på Cirkus i Stockholm den 16 oktober.

Här är en av elevernas motiveringar till Caroline Arana:

“Jag tycker att Caroline förtjänar det här för att hon får oss elever att tro på oss själva och prova nya saker. Hon hjälper oss alltid när vi behöver hjälp och stressar oss inte i skolarbetet. När jag inte hinner klart med uppgifterna så peppar hon oss alltid. Hon blir inte arg om vi småpratar lite men säger också till när det blir för pratigt. När vi bråkar så reder hon upp det. Men det viktigaste av allt är att hon respekterar oss som vi är!”