Rickard Serrander från Kunskapsskolan har blivit utsedd till Årets lärare i Jönköpings kommun.

Rickard från Kunskapsskolan är Jönköpings bästa lärare!

Rickard Serrander från Kunskapsskolan har blivit utsedd till Årets lärare i Jönköping av Lärargalan.
– Jag är otroligt stolt över att få den här utmärkelsen och rörd över att eleverna har tagit sig tid att nominera mig, säger Rickard Serrander.

Varje höst utses Årets lärare inom olika kategorier på Lärargalan. Hela landets elever får chans att hylla sina favoritlärare genom att skicka in motiveringar. Engagemanget är stort – i år har tiotusentals elever nominerat sammanlagt 2681 lärare. För att utse vinnarna i varje kommun går en jury igenom elevernas nomineringar och kvalitetssäkrar de nominerade lärarna.

I Jönköpings kommun är det Rickard Serrander, som fram till förra året undervisade i SO-ämnena på Kunskapsskolan Jönköping, som blivit utsedd till Årets lärare. Sedan höstterminen 2023 arbetar han som biträdande rektor på skolan.

“Jag är stolt och rörd”

– Jag är otroligt stolt över att få den här utmärkelsen och rörd över att eleverna har tagit sig tid att nominera mig. Det är en sjukt bra känsla som är svår att beskriva. Jag vill tacka eleverna, för utan dem, vem skulle jag vara då? säger Rickard Serrander.

Han berättar att hans mål alltid har varit att skapa en bra relation till eleverna.

– Jag tror att om jag lär känna mina elever och de lär känna mig, om jag visar att jag faktiskt bryr mig – inte bara om deras prestation i ämnena utan även om dem som personer, så kommer lärandet automatiskt. Jag tror också att nomineringen kommer utifrån det ständiga målet att i mitt klassrum ska alla känna sig trygga och det ska vara högt i tak, för då vågar man fråga och man vågar svara fel, berättar Rickard Serrander.

I och med vinsten av Årets lärare i Jönköpings kommun är Rickard Serrander med och tävlar om titlarna Årets lärare i Jönköpings län samt Årets högstadielärare. Prisutdelningen äger rum på Lärargalan på Cirkus i Stockholm den 16 oktober.

Här är en av elevernas motiveringar till Rickard Serrander:

“Rickard är den bästa läraren jag någonsin haft på att lära ut på ett effektivt, snabbt och bra sätt. Han gör studierna mycket roligare så man vill fortsätta lära sig och hoppas på att lektionen aldrig slutar. Rickard gör miljön till en respekterande och självsäker miljö, han gör allt han kan för att lära oss och han är så snäll och bryr sig om dom i sin omgivning. Han förbereder oss innan prov och hjälper oss att ta det lugnt ifall någon är stressad inför det. Han respekterar alla som man är.”