• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Föräldern Christian: “Vi har aldrig haft en så bra dialog med en skola tidigare”

Christian Wallinder har en dotter som går på Kunskapsskolan Katrineholm.

Hans dotter började på Kunskapsskolan Katrineholm när hon skulle börja mellanstadiet.
– Vi blev tipsade av vänner som hade barn på skolan och var nöjda. Mitt tips till andra som funderar på att välja Kunskapsskolan är att göra ett besök och bilda sig en egen uppfattning, säger Christian Wallinder.

Hans dotter började på Kunskapsskolan Katrineholm i årskurs fyra. Idag går hon i sexan och trivs bra med skolans arbetssätt. Här berättar Christian Wallinder om hur han som förälder upplever Kunskapsskolan.

Varför valde ni Kunskapsskolan?
– Vi blev tipsade av vänner och bekanta vars barn gick på skolan och var nöjda, och så fastnade vi för Kunskapsskolans arbetssätt som vi tyckte verkade väldigt bra.

Vad tycker du om pedagogiken på Kunskapsskolan?
– Både vi föräldrar och vår dotter gillar det pedagogiska förhållningssättet. Att arbeta med tydliga mål som regelbundet följs upp har varit bra och utvecklande för vår dotter.

På Kunskapsskolan har alla elever en personlig handledare (lärare) som de träffar individuellt en gång i veckan för att få hjälp med att planera och följa upp skolarbetet.
Vad tycker du om de personliga handledningssamtalen?
– De är värdefulla. Jag upplever att de sätter grunden för elevernas målsättning och uppföljning. Vi föräldrar får också information om vi behöver bli uppdaterade om någonting som gäller vår dotters situation i skolan. Det känns tryggt.

Vad har Kunskapsskolan gett ditt barn?
– Förmågan att ta ansvar över och planera sitt skolarbete. Det får eleverna stöd i och lär sig här och jag tror att det är viktigt att barn får den kunskapen så tidigt som möjligt i livet.

Vad är det bästa med Kunskapsskolan, tycker du?
– Att skolan har ett arbetssätt som verkligen fokuserar på elevernas utveckling och lärande. Mentorerna och lärarna är bra och väldigt tydliga mot både eleverna och oss föräldrar – vi har nog aldrig haft en så bra och tät dialog med en skola tidigare.

Vad skulle du vilja säga till andra som funderar på att låta sitt barn börja på Kunskapsskolan?
– Jag tror att Kunskapsskolan kan ge många olika individer mycket. Gör ett besök och prata med andra föräldrar som har barn där. Då får du en bra bild av skolan och själva arbetssättet. Det är mitt tips!