• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Föräldern Anna: “Kunskapsskolans arbetssätt passar båda mina barn – trots att de är så olika”

Anna Arwidson har en son som går på Kunskapsskolan.

Hon tycker att det är viktigt att man som förälder bildar sig en egen uppfattning innan man väljer skola till sitt barn.
– Jag hade en positiv bild av Kunskapsskolan redan innan mina barn började där. Skolans arbetssätt har passat båda mina barn, det är anpassat för alla elever – både de som har lätt för sig och de som behöver mer stöd, säger Anna Arwidson.

Anna Arwidson ställde tidigt sina två barn i kö för att börja på Kunskapsskolan.

– Jag ville att mina barn skulle få chansen till en så bra skolgång som möjligt. Jag tycker att det generellt är svårt att välja rätt skola nu för tiden, det är så otroligt mycket stress i dagens samhälle. Men jag hade fått en bra bild av Kunskapsskolans pedagogik, säger hon.

Hennes dotter, som i dag är 17 år och går i gymnasiet, gick på Kunskapsskolan från sjuan till nian.

– Min dotter, som har ganska lätt för sig i skolan, trivdes väldigt bra på Kunskapsskolan och gillade arbetssättet. Upplägget med de personliga handledningssamtalen, där eleven varje vecka får individuell hjälp med att planera och gå igenom skolarbetet tillsammans med sin mentor, fungerar bra tycker jag.

“Jag har bra koll på hur det går för mitt barn”

Hösten 2023 började även Anna Arwidsons son på skolan.

– Han behöver mer stöd i skolan, så jag funderade förstås på hur arbetssättet skulle fungera för honom. Men det har bara varit positivt för hans del, och jag vill påstå att skolans system är väl anpassat även för elever med särskilda behov, säger hon.

Hon tycker att samarbetet mellan skolan och föräldrar fungerar bra.

– Jag har hela tiden koll på hur det går för mitt barn. Det känns skönt.

Vad har Kunskapsskolan gett dina barn?
– En större bredd, tycker jag. De har fått förmågan att växa och ta ansvar för sina studier.

Vad vill du säga till andra som är intresserade av Kunskapsskolan?
– Jag skulle absolut rekommendera föräldrar att ta en titt på Kunskapsskolan och se möjligheterna, oavsett vilken typ av barn du har. Många gånger kanske man går efter vad andra berättar – på både gott och ont – men jag tycker det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning. Ett barn med särskilda behov passar absolut lika bra på Kunskapsskolan som ett barn som har lätt för sig i skolan.