F-5 startar i Nacka.

Kunskapsskolan utökar med F-5 i Nacka

Hösten 2025 öppnar Kunskapsskolan nya årskurser på skolan i Nacka. Sedan tidigare finns årskurserna 6-9 och nu utökas verksamheten med förskoleklass till årskurs 5.
- Vi är glada att kunna erbjuda en personligt utformad utbildning hela grundskoletiden, säger Kerstin Wirstedt, Sverigechef på Kunskapsskolan.

Kunskapsskolan Nacka öppnade 2001 och har idag cirka 340 elever. Utökningen med F-5 innebär att skolan byggs ut, renoveras och får en förbättrad utemiljö. Efter utökningen får skolan en kapacitet på cirka 480 elever.

- Barn i alla åldrar behöver bli sedda och utmanade utifrån sina behov. Vår personligt utformade utbildning skapar trygghet med lärande i fokus, säger Kerstin Wirstedt, Sverigechef på Kunskapsskolan.

Den nya byggnaden ska rymma årskurserna F-6 medan 7-9 kommer att hålla till i den befintliga byggnaden. Byggnationen görs av fastighetsbolaget Hemsö och startar sommaren 2024. Den befintliga skolan renoveras i två etapper under sommaren 2024 och 2025. I augusti 2025 ska allting vara klart.

- Vi kommer att få en jättefin skolgård, egen idrottslösning med omklädningsrum, förbättringar i våra klassrum och nya ytskikt med ljuddämpande material. Det kommer att bli ett stort lyft för alla nuvarande elever och medarbetare på skolan, samtidigt som det såklart känns jätteroligt att få välkomna yngre elever, säger Sara Hillefors, tillförordnad rektor på Kunskapsskolan Nacka.

Köerna till de nya årskurserna är öppna.