Välkommen till Kunskapsskolan Helsingborg!

Här berättar rektor Lidija Münchmeyer om skolan.

Hej,

Jag heter Lidija Münchmeyer och är rektor för Kunskapsskolan Helsingborg, som är en skola för elever i årskurs 6–9. I dag har vi cirka 480 elever och drygt 40 medarbetare. Jag började på Kunskapsskolan Helsingborg som lärare 2006 och blev sedan rektor på Kunskapsskolan Landskrona. 2015 kom jag tillbaka till Kunskapsskolan Helsingborg som rektor.

Kunskapsskolan ligger centralt i Helsingborg i gamla Nicolaiskolans lokaler, så det är enkelt att ta sig till oss via kollektivtrafiken.

För oss är det viktigt att du som elev får utvecklas utifrån dina förutsättningar och förkunskaper i din egen takt. Därför jobbar vi mycket med mål på skolan, både kortsiktiga och långsiktiga.

Tillsammans med dina föräldrar sätter du upp dina individuella mål. Varje vecka har du ett personligt handledningssamtal med din lärare, som kommer att hjälpa dig med din planering och stötta dig i skolarbetet för att du ska nå dina mål. På så sätt har du hela tiden koll på hur det går för dig i skolan.

Under de personliga handledningssamtalen kommer ni också att prata om och testa olika lärstrategier, så att du kommer fram till på vilket sätt just du lär dig bäst. Du kommer även att få lära dig olika framtidsförmågor, som att planera och samarbeta med andra. Det är förmågor som vi vet att du kommer ha nytta av inför framtida studier och ute i arbetslivet.

På vår skola har vi stort fokus på trivsel, trygghet och studiero, eftersom vi vet att det leder till goda studieresultat.

Om du vill veta mer om Kunskapsskolan Helsingborg är du varmt välkommen att besöka oss på ett informationsmöte. Datum och tider hittar du här på hemsidan. Du är självklart också alltid välkommen att kontakta mig direkt via telefon eller mejl.

Hoppas att vi ses!

Vänliga hälsningar