Välkommen till Kunskapsskolan Uppsala!

Här berättar rektor Elin Benson om skolan.

Hej!

Jag heter Elin Benson och är rektor för Kunskapsskolan Uppsala, som är en skola för årskurs 4–9. Jag har varit rektor här sedan 2020 och innan det jobbade jag som biträdande rektor i sju år. Jag har även varit lärare här på skolan.

Vår skola har cirka 600 elever och 50 medarbetare. Vi ligger på Dag Hammarskjölds väg, bredvid Biomedicinskt centrum, i Uppsala. Trots att vi ligger centralt har vi närhet till skog, parker och grönområden.

Det som är speciellt med Kunskapsskolan är de personliga handledningssamtalen som eleverna har med sin lärare varje vecka. Eleverna träffar då individuellt den lärare som är deras handledare för att prata om hur det går i skolan, hur eleven ska nå sina mål och hur eleven trivs. Eleven får också hjälp att planera och prioritera skolarbetet.

På skolan upplever vi att de personliga handledningssamtalen leder till nära relationer mellan elever och lärare, och därmed också ökad trygghet.

Den personliga handledningen är grunden i vår pedagogik där vi sätter elevens individuella utveckling i fokus. Våra årliga enkäter visar att eleverna trivs och är trygga hos oss. Vi har höga meritvärden och eleverna är väl förberedda på vidare studier när de slutar hos oss.

Om du vill veta mer om Kunskapsskolan Uppsala är du varmt välkommen att besöka oss på ett informationsmöte. Datum och tider hittar du här på hemsidan. Du är självklart också alltid välkommen att kontakta oss på skolan via telefon eller mejl.

Vänliga hälsningar
Elin Benson, rektor