Maxine gick tidigare på Kunskapsskolan Saltsjöbaden.

Tidigare eleven Maxine: Kunskapsskolans arbetssätt hjälpte mig i gymnasiet

För fyra år sedan gick hon ut nian på Kunskapsskolan Saltsjöbaden. Här berättar hon om vad hon fått med sig efter sina år på skolan.
– Jag hade en väldigt bra skoltid här och lärde mig framför allt att planera, vilket jag hade nytta av i gymnasiet, säger Maxine.

Maxine gick på Kunskapsskolan Saltsjöbaden på mellan- och högstadiet, från årskurs 4 till årskurs 9.

– Jag slutade nian för fyra år sedan. Jag trivdes bra på Kunskapsskolan direkt och kom snabbt in i arbetssättet, som skiljer sig lite från andra skolor.

Hon berättar att det speciella med skolans arbetssätt är att man som elev får lära sig planera och ta ansvar för sitt skolarbete.

– Man kommer in i det stegvis. Alla lär sig ju på olika sätt och i olika takt. I början, på mellanstadiet, är det enklare. Lärarna hjälper dig att planera och du får lära dig olika studiestrategier. På högstadiet, när du har lärt dig hur du ska lägga upp skolarbetet, får du mer eget ansvar, säger Maxine.

Efter nian valde hon att läsa naturprogrammet med utlandsinriktning på gymnasiet. Där hade hon nytta av arbetssättet hon lärt sig från Kunskapsskolan.

– Jag känner framför allt att jag har fått med mig det här med att planera. Jag har lätt för att lägga upp studierna och bli klar med arbetsuppgifter i tid. Det är mycket högre arbetstempo i gymnasiet, men trots att vi hade många prov och att jag behövde lägga mycket mer tid på studierna hade jag hela tiden koll och kunde prioritera, säger Maxine.

Hon fortsätter:

– Jag saknade Kunskapsskolans arbetssätt på gymnasiet. Speciellt de personliga handledningssamtalen som vi hade varje vecka. Men jag försökte hålla fast vid arbetssättet så gott det gick på gymnasiet, för det fungerade ju så bra.

Jag vet på vilket sätt jag lär mig bäst

Maxine är också glad att hon fick möjlighet att testa olika studiestrategier på Kunskapsskolan.

– När jag började gymnasiet hade jag redan koll på vilka strategier som passar mig bäst i olika ämnen. Många av mina klasskompisar på gymnasiet läste bara texterna rakt av och försökte minnas dem, medan jag visste att jag lär mig bättre om jag lyssnar på texten samtidigt som jag går en promenad, till exempel, berättar hon.

Sedan Maxine tog studenten har hon hoppat in som vikarie på Kunskapsskolan Saltsjöbaden när det har behövts, framför allt i SO, matematik och fysik.

Hur känns det att vara tillbaka på din gamla skola?
– Jätteroligt! Det är en plats jag verkligen trivs på och jag känner ju lärarna väldigt bra sedan innan, och jag kan systemet och arbetssättet.

Vad vill du göra i framtiden?
– Jag vill plugga vidare, men har inte helt bestämt vilken inriktning än. Men det lutar åt civilingenjör eller journalist, säger Maxine.