Läraren Linda Idermark.

Linda Idermark fick lärarpriset Årets Bindekrans.

Årets Bindekrans-pristagare: Jag har alltid vetat att jag skulle bli lärare

Redan som barn visste hon vad hon ville. Idag har Linda Idermark från Kunskapsskolan Nyköping arbetat som lärare i 20 år. Under höstterminen mottog hon lärarpriset Årets Bindekrans.

- Att få jobba med barn och ungdomar och se dem utvecklas är fantastiskt, säger hon.

I två decennier har Linda Idermark jobbat inom skolans värld och lika länge inom Kunskapsskolan.

- Jag har alltid vetat att det var lärare jag skulle bli. Tänk vilket givande jobb vi har inom skolan, att få skapa engagemang och bidra till att forma barn och unga, att vara med i deras utveckling, säger hon.

I början av höstterminen var hon en av två lärare inom Kunskapsskolan som fick motta lärarpriset Årets Bindekrans. En utmärkelse som skapats i Torbjörn Bindekrans anda.

Torbjörn Bindekrans är en av pionjärerna som var med när Kunskapsskolan startades och som tillsammans med Birgitta Ericson la grunden för den pedagogik som sätter eleven i centrum.

Under högtidliga former var han själv med och delade ut priset i början av höstterminen.

- Det kändes stort att få ett sånt här pris och det värmde i hjärtat när Torbjörn läste upp motiveringen, säger Linda Idermark.

Hon har jobbat inom Kunskapsskolan i 20 år och började bara några år efter att den första kunskapsskolan slog upp sina portar.

Så hur kommer det sig att hon har stannat så länge hos samma huvudman?

- Jag trivs väldigt bra och tycker om att arbeta med Kunskapsskolans pedagogiska modell. Att sätta eleven i centrum och få vara med och skapa en personligt utformad utbildning är något jag brinner för.

Linda Idermark berättar att hon också ser värdet av relationell kompetens och den personliga handledningen (ph som man säger inom Kunskapsskolan) som eleverna har varje vecka.

- Ph är något jag uppskattar med vårt arbetssätt. Att ha de här enskilda samtalen med eleverna varje vecka ger mycket, säger hon.

Det bästa med att vara lärare tycker Linda Idermark är att följa elevernas inlärningsprocesser och se dem växa till självständiga individer.

- Som lärare har jag ett viktigt uppdrag som ger mig möjlighet att göra skillnad för unga och deras förutsättningar i framtiden. Jag gillar när eleverna utmanar mig till att hitta nya vägar att förklara för att de ska förstå det vi arbetar med. Och att äntligen få se dem lyckas, när de kämpat länge, är en fantastisk känsla. En annan sak som jag tycker om är att ingen dag är den andra lik, det är något som både utmanar och utvecklar mig.

De som får ta emot Årets Bindekrans vinner äran och 50 000 kronor i kompetensutveckling. Vad ska du göra för pengarna?

- Jag har redan en plan och ska läsa en kurs i coachande ledarskap och motiverande samtal.

Vad betyder ett sånt här pris för dig?

- Väldigt mycket. Jag känner mig uppskattad för det arbete jag gör. Och sedan får jag ju möjlighet till kompetensutveckling, det värdesätter jag verkligen. Jag drivs av utveckling så det är jätteroligt att få den här fina möjligheten, säger Linda Idermark.

Motiveringen till priset:

”Genom ditt engagemang, din orubbliga tillit till Kunskapsskolans pedagogiska modell och med ett aldrig sinande tålamod skapar du ett klimat där lärande, arbetsglädje och trygghet står i fokus. Du är en uppskattad och omtyckt medarbetare, lärare och personlig handledare som alltid sätter eleven i centrum.
Efter 20 år på Kunskapsskolan har du fortfarande kvar drivet att ständigt vilja utvecklas vilket gör dig till en kulturbärare och förebild för hela kollegiet.
Med vänlig, varm och tydlig hand leder du ditt arbetslag framåt och genom förhållningssättet och inställningen att det alltid finns tid, inspirerar du oss alla till att vi tillsammans kan nå hur långt som helst.”