Kunskapsskolan Katrineholm ska utöka med årskurserna F-3.

Framflyttad byggstart på grund av försenat bygglov

Starten av F-3 på Kunskapsskolan Katrineholm skjuts fram till hösten 2025. Orsaken är ett försenat bygglovsbesked.

Intresset för Kunskapsskolan Katrineholm växer. Därför påbörjades arbetet med en utökning av skolan med årskurserna F-3, där planen var att eleverna skulle välkomnas in i sina nya klassrum hösten 2024.

I och med att kommunen dröjer med bygglovsbeskedet skjuts nu starten av de nya årskurserna fram. Anledningen är att Kunskapsskolan inte kommer att hinna få klart den planerade ombyggnationen till skolstarten 2024.

Öppningen av F-3 planerades istället till höstterminen 2025, förutsatt att bygglovet är på plats i god tid innan dess.

Ivriga att komma igång

Fördröjningen gör också att den planerade ombyggnationen av Kunskapsskolan Katrineholms skolgård och de befintliga lokalerna inte kommer att kunna ske som planerat. Denna ombyggnation är beroende av att bygglovet blir godkänt av kommunen och skjuts därför också upp ett år.

- Vi tycker så klart att detta är mycket tråkigt, vi är ivriga att komma igång med utbyggnaden av skolan och ser fram emot att möta yngre elever. Vi hoppas nu att allt faller på plats så att vi kan starta F-3 hösten 2025 istället, säger rektor Caroline Bergström.