Linda Noaksson, rektor Kunskapsskolan Jönköping.

Tio år i rektorsrollen: Det bästa är såklart eleverna

Att tio år kan gå snabbt kan Linda Noaksson, rektor på Kunskapsskolan Jönköping, skriva under på. I år är det ett helt decennium sedan hon klev in både på Kunskapsskolan Jönköping och i rollen som rektor för första gången.

– Det känns roligt men samtidigt märkligt. Jag kan inte förstå att jag redan har arbetat i tio år.

Många rektorer byter arbetsplats efter några år, berätta vad det är som gjort att du velat stanna kvar?

– Under mina tio år har jag fått utveckla skolan, det har varit väldigt roligt. Jag trivs mycket bra med både mina medarbetare och elever. Dessutom har jag väldigt bra rektorskollegor inom Kunskapsskolan.

Det som är roligt med rektorsyrket tycker Linda är att det är så varierat.

– I grunden gör du samma saker men det går att göra det på så många olika sätt för att hitta den optimala lösningen. När du arbetar med människor är den ena dagen aldrig den andra lik. Det är roligt, allt kan hända. Jag skulle inte trivas med ett arbete där alla dagar ser likadana ut.

Men det absolut bästa menar hon är att få arbeta och finnas i ett sammanhang med barn och ungdomar.

– Att få möjlighet att bidra och hjälpa eleverna till en bra utbildning och vara med och forma barn och ungdomar till fina medmänniskor, det är det som gör arbetet så fantastiskt, säger Linda.

Vilka har varit de största utmaningarna under din tid på skolan?

– Det är framförallt två saker som jag tänker på. Det ena är covid-19, där sattes vi verkligen på prov. Vi lyckades trots de svåra omständigheterna att driva en bra utbildning och idag är jag extra stolt över att vi inte en enda dag behövde stänga skolan. Det andra som jag tycker har varit och fortfarande är utmanande är den rådande debatten om friskolor. Det gör mig ledsen att vi, mina medarbetare och även jag, om och om igen blir misstänkliggjorda för att inte vilja ha elevernas bästa för ögonen. Det är svårt att förhålla sig till debatten och det är svårt att veta hur man ska göra sin röst hörd.

Vilket är ditt bästa skolminne under dessa år?

– En rolig händelse var när vi byggde ut skolan. Det var riktigt kul och häftigt att få dubbelt så stora lokaler, en egen idrottshall och en ny och stor skolgård. Något som också väger tungt är när vi 2018 hade Skolinspektionen hos oss på en tredagars fördjupad inspektion – och vi fick bara ros och grönt ljus på alla punkter.

Vad ser du fram emot nu?

– Att få fortsätta att utveckla Kunskapsskolan Jönköping tillsammans med mina medarbetare och elever. Mitt mål är att vi ska vara en skola i Jönköpings kommun som alla känner till och gärna vill gå på.