Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Katrineholm

Rektor Caroline Bergström om händelser på skolan.

December 2023

Hej föräldrar!

Höstterminen går mot sitt slut och snart nalkas ett välförtjänt jullov för både elever och medarbetare. Veckorna före terminsavslut är en tid i skolans värld som är mycket intensiv då allt ska bli klart innan lovet, redovisningar och projektprov ska genomföras och några tusen terminsbetyg ska sättas på ett likvärdigt och rättssäkert sätt. Vi har goda rutiner för detta och lärarna stöttar varandra i arbetet. Terminsbetyg är egentligen inte så dramatiskt och vårt motto är att inget betyg ska komma som en överraskning. Dialogen mellan lärare och elever, gällande bedömningen, ska ske löpande under terminens gång.

När jag kort reflekterar och sammanfattar denna termin så ser jag tillbaka på en mycket trivsam och positiv termin där vårt prioriterade arbete med att skapa en positiv skolkultur med högre elevdelaktighet har gett resultat och genomsyrar verksamheten. Det är verkligen en fin stämning och härlig känsla på skolan!

Antagning och informationsmöten
Vi har under november genomfört två stycken informationsmöten för nya elever och föräldrar. Det har varit cirka 130 personer fördelat på de två kvällarna, vilket vi tycker är mycket roligt. Vi kommer till läsåret 24/25 huvudsakligen erbjuda platser i årskurs 4 och 7 men även fylla upp de årskurser där det finns plats. Antagningsprocessen kommer att starta direkt efter jul- och nyårshelgerna. Skolan kommer även att anordna ett öppet hus lördagen den 3 februari. Tipsa gärna vänner och bekanta om detta - ni är alla varmt välkomna att besöka oss då!

Ny skolsköterska
Nuvarande skolsköterska, Sandra Eriksson, har parallellt med sitt uppdrag hos oss utbildat sig till yrkeslärare inom vårdämnen inom gymnasiet och kommer i januari att påbörja en sådan tjänst i Nyköping. Sandras ersättare heter Jenny Carlsson och har erfarenhet av skolsköterskeuppdrag sedan tidigare. Vi önskar Sandra stort lycka till med nya utmaningar och passar samtidigt på att hälsa Jenny Carlsson välkommen till oss på Kunskapsskolan!

Terminsavslutning och skolstart
Höstterminen avslutas torsdagen den 21 december (klubben stängd denna dag) och vårterminen börjar tisdagen den 9 januari klockan 08.25. Under den första skolveckan genomförs vårterminens utvecklingssamtal på eftermiddagstid, det innebär att eleverna går till klockan 12.00 eller 12.30 den första skolveckan. Ni kommer få mer detaljerad information om vad som gäller för just ditt barn av ditt barns basgruppshandledare.

Vid terminsavslutningen kommer vi att dela ut betyg och omdömen till eleverna. Detta innebär att ni som vårdnadshavare kan räkna med att kunna få se era barns betyg och omdömen på torsdagen. Dessutom kan ni via era barns inlogg gå in i EDS för att se era barns senaste satta betyg och bedömningar. Höstterminens betyg syns i EDS från den 1 januari 2024.

Avslutningsvis vill jag passa på att tacka er föräldrar för det engagemang ni visar i era barns skolgång. Vi vet att samarbetet mellan våra skickliga lärare och er engagerade föräldrar är en lyckad kombination för att eleverna ska nå så långt som möjligt i sina studier.

Jag önskar er alla en god jul och en fin avslutning på 2023.

Vänliga hälsningar
Caroline Bergström