Rektorn har ordet augusti - Kunskapsskolan Landskrona

Rektor Mattias Svensson berättar om händelser på skolan.

Augusti 2023

Hej föräldrar!

Vi har bara precis hunnit öppna upp portarna för eleverna och känslan är mycket bra. Det är fin stämning på skolan och trots en del nyheter och många nya elever känns allt tryggt och välbekant.

Lite nyheter
Vi kommer ha en ny vikarie i engelska under den här terminen då vi tackar av Mauritz Andersson för hans insatser och önskar honom stort lycka till på nya äventyr. Arta Peci kommer vikariera på tjänsten och hon har varit vikarie hos oss tidigare, nu har hon dessutom tagit lärarexamen och vi är väldigt glada att hon kommer tillbaka.

Vår spansklärare Joan Cornejo tar tjänstledigt för studier och med både lite tur och skicklighet har vi rekryterat vikarie Patricio Torrico som har full behörighet och lång erfarenhet. Hjärtligt välkommen.

Vi tackade av biträdande rektor Pär Sandö i våras och nu hälsar vi Mirzeta Talic hjärtligt välkommen till rollen som biträdande. Mirzeta är välkänd för de flesta som lärare på skolan men nu återvänder hon till oss i en ny roll. Vi har hunnit arbeta tillsammans ett par veckor nu och det känns väldigt bra.

Bokningssystem för workshop
Kunskapsskolan har under det senaste läsåret tagit fram ett bokningssystem för vårt undervisningspass workshop. I arbetet har flera skolor varit pilotskolor och de har fått testa systemet och utveckla det tillsammans med vår centrala pedagogikavdelning. Nu är systemet färdigt och från och med läsåret 23/24 kommer alla medarbetare och elever få tillgång till det via den digitala loggboken på Kunskapsporten.

Workshopbokningssystemet ger en tydlig överblick över vilka workshops och salar som är tillgängliga samt vilka ämneslärare som undervisar i dessa. I systemet sammanlänkas elevernas loggbok och arbetsmål, vilket gör att lärarna kan planera och strukturera sin undervisning i workshop på ett bättre sätt. Eleverna kan också göra ett antal val vid bokningen som gör att läraren redan innan passet kan se om eleverna till exempel behöver hjälp med en särskild uppgift eller om de behöver redovisa något.

Det nya bokningssystemet skapar ännu bättre möjligheter för att eleverna ska få en personligt utformad utbildning utifrån deras förutsättningar, behov och mål. Systemet skapar också en större delaktighet där eleverna kan vara med och påverka sin skoldag i större utsträckning. Planeringen sker som vanligt alltid med hjälp från de personliga handledarna.

Det nya systemet möjliggör också för oss att följa elevernas närvaro på ett bättre sätt och vi kommer kunna anpassa våra scheman utifrån elevernas behov i större utsträckning. Ser vi till exempel att vissa workshops är mycket populära bland eleverna har vi möjlighet att utöka antalet eller tiden. Vi får helt enkelt mycket bättre överblick och bättre förutsättningar för att möta våra elevers behov

Ny frånvaroanmälan
Till workshopbokningssystemet har vi också utvecklat ett frånvarosystem som gör att vi kan registrera frånvaron på workshop och rapportera den tillsammans med övrig undervisningstid.

Frånvaroanmälan sker via Kunskapsskolans vårdnadshavarportal. Där kan ni också se en översikt på eventuell frånvaro för ert/era barn. Från och med läsåret 23/24 anmäler inte vårdnadshavare sina barns frånvaro via Skola 24 längre.

Här finns en manual för hur ni går tillväga.

Vänliga hälsningar
Mattias Svensson, rektor