Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Linköping

Rektor Roberth Olsson berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev december

Hej!

Terminen har gått fort och nu är det snart dags för ett välbehövligt jullov. Som ni vet arbetar vi under tråkiga förutsättningar i och med att skolan stänger till sommaren. Men, vi arbetar trots det vidare med att ge era barn den bästa möjliga utbildningen fram till dess.

För mig som rektor har det varit blandade känslor under terminen. Från den ledsamhet över beskedet kring skolans nedläggning till den stolthet jag känner över alla fina reaktioner från elever, personal och er vårdnadshavare där samtliga beskrivit hur bra man tycker att skolan är.

Betyg
Under höstlovet genomfördes den första av två betygsprognoser vilket innebär att lärarna gör en halvtidsbedömning på hur det går för eleverna i alla ämnen. Vi har sedan dess genomfört prognossamtal med de elever (och vårdnadshavare) som behövt ett extra samtal kring sina studier. Nu till jul kommer läsårets första betyg för årskurs 6-9 och omdömen för årskurs 4-5. I januari utgår vi från dem under utvecklingssamtalen för att revidera elevernas individuella målsättning.

Skolval
Under utvecklingssamtalen den 17-18 januari kommer vi att ge er vårdnadshavare en sammanställning över olika skolor som är möjliga att söka till hösten 2024. Detta inkluderar både kommunala och fristående skolor. Vi vill hjälpa er att göra ett så bra skolval som möjligt och vill man boka individuella möten med mig för att diskutera skolvalet mer så kommer det att erbjudas också. Under utvecklingssamtalen meddelar man då basgruppshandledaren att man vill bli kontaktad av mig så kommer jag att höra av mig.

Frånvaroanmälan
Vi har, sedan förra året, ett nytt system för att registrera frånvaro. Ni går in på vardnadshavare.kunskapsskolan.se och loggar in för att frånvaroanmäla ert barn.

Information/Kalendarium 23/24
Julavslutningen är tisdag den 19/12 mellan 9 och 11. Den dagen erbjuds alltså ingen skollunch. Vi ses igen efter jul och nyår, måndagen den 8 januari, och då är det en vanlig skoldag enligt schema.

Rektorsbrev kommer att skickas ut regelbundet med information från mig som rektor men även allmän information från skolan. Läsårstider och kalendarium hittar ni på vår hemsida, kunskapsskolan.se/linkoping, som uppdateras löpande. Ta därför för vana att gå in och läsa där.

På vår hemsida finns också kontaktinformation till alla medarbetare, ledighetsansökan samt mycket annat.

God jul och gott nytt år.

Med vänlig hälsning,
Roberth Olsson