Rektorn har ordet september - Kunskapsskolan Täby

Rektor Niklas Åkerblom berättar om händelser på skolan.

Rektorsbrev september

Det är alltid spännande att starta upp ett nytt läsår och lära känna många nya elever. Det tar ofta någon månad innan allt landar och eleverna blir helt bekväma på sin nya skola. Vi kan med stor glädje se att eleverna verkar trivas väldigt bra och har lärt sig stora delar av Kunskapsskolans koncept.

Under lektionspassen är det vanligtvis en väldigt studiefokuserad miljö och på rasterna ser vi nya vänskaper frodas varje dag.

Elevråd
Skolans alla elevrådsutskott har börjat att dra igång och för alla er som är nya vill jag informera att eleverna kan välja att bidra i något av följande utskott:

• Miljöråd
  • Pedagogiskt råd
  • Aktivitetsråd
  • Trivselråd
  • Skoltidningsredaktion
  • Elevskyddsombud
  • Biblioteksråd
  • Matråd
  • Jämställdhetsråd

Det är ungefär 140 elever som i dagsläget vill engagera sig i detta elevrådsarbete på ett eller annat sätt vilket vi är väldigt glada och stolta över!

Skolkläder
Många elever har frågat om möjligheten att köpa profilkläder med Kunskapsskolans namn och märke på. En gång om året erbjuder vi denna möjlighet och äntligen är det dags. Om ni önskar att beställa något är sista dagen för detta den 9 oktober. Leverans sker till skolan under vecka 45. Jag vill även meddela att Kunskapsskolan inte har någon del av denna försäljning utan erbjuder endast möjligheten att beställa kläder med emblem och namn.

Scanna nedan QR-kod för att komma till skolgarderoben.

Föreläsning för föräldrar
Täby kommun erbjuder möjlighet för er vårdnadshavare att besöka en föreläsning med temat NPF. Jag bifogar deras info i en medföljande bilaga.

Mitterminsrapport
Under vecka 42 kommer vi att sammanställa alla elevers skolarbete under terminen så här långt. Dessa utformas till en mitterminsrapport som skickas hem till er den 20 oktober. Samtidigt kommer vi att uppdatera EDS ännu mer samt bjuda in er alla till ert barns PH-samtal under vecka 43. Jag vill verkligen slå ett slag för att ni deltar på ert barns PH-samtal för bästa möjliga samverkan kring deras studier.

Parfym
Vi som skola vill gärna be er att prata med era barn kring att inte ha parfym på sig under skoltid. Vi har både elever och personal som är allergiska mot just parfym.

Skolan prisad och uppmärksammad
För några veckor sedan fick jag som representant för skolan motta pris och uppmärksamhet för skolans resultat under förra läsåret. Priset gäller dels studieresultat men även medarbetares, elevers och vårdnadshavares åsikter om skolan i respektive enkät. Det skolan uppmärksammades för var att vi hade mycket fina resultat på samtliga ovan nämnda delar vilket vi såklart är stolta över. Jag vill rikta min tacksamhet till alla medarbetare som varje dag jobbar för att våra elever ska få bästa möjliga skolgång. Jag vill även berömma alla våra elever som tillsammans möjliggör att vi har en skola fylld av kunskapstörst, glädje och respekt. Jag vill också tacka er vårdnadshavare för ett gott samarbete i diverse frågor.

Lovskola under höstlovet
På torsdag och fredag under höstlovet erbjuder vi lovskola till elever i årskurs 8 och 9. Om ditt barn riskerar att inte nå målen i något av kärnämnena kommer ni att få ett erbjudande om lovskola nämnda dagar. Vi önskar att ha ert svar kring detta erbjudande senast på torsdag den 26/10. Tiderna för lovskolan är klockan 08.30-15.00 och lunch serveras på skolan.

Vänligen,
Niklas Åkerblom