Rektorn har ordet september -Kunskapsskolan Trelleborg

Rektor Per Algback berättar om händelser på skolan.

Augusti 2023

Hej!

Då är ett nytt läsår äntligen igång!

Det är härligt att alla elever är tillbaka och jag vill speciellt hälsa alla våra nya elever välkomna! Hoppas ni ska trivas hos oss på Kunskapsskolan! Förutom nya elever har vi även två nya medarbetare på skolan, Peter och Linda. Vi hälsar givetvis även er välkomna till oss.

Välkomna tillbaka till skolan
Jag hoppas att ni alla haft en avkopplande sommar. Det är alltid lika härligt när huset återigen fylls av elever och trots en regnig sommar verkar ungdomarna glada och utvilade. Vilket är bra, då det nu är en del nya saker som vi genomför, mer om det nedan.

Till detta läsår fortsätter vi arbetet med att eleverna ska trivas och känna trygghet i skolan. Det är nyckeln för att man ska kunna prestera bra i ämnena. Det är viktigt att vi tillsammans (elev, föräldrar och skolan) har ett bra samarbete för att barnen ska lyckas fullt ut. Fråga därför skolans medarbetare om det är något ni inte förstår så att vi kan lösa frågor så snabbt och smidigt som möjligt.

Nytt schemasystem
Kunskapsskolan har arbetat fram ett nytt schemasystem som ska kunna matcha våra behov, då vi har ett litet annat upplägg än en "vanlig" kommunal skola. Till detta läsår startar vi därför upp taktgrupper i svenska, matematik och engelska (i årskurs 6-9), samt möjligheten för eleverna att själva kunna välja workshop genom digital bokning.

Taktgrupper inför vi för att i ännu större utsträckning kunna ge undervisning på rätt nivå till eleverna. Vi är övertygade om att det ska göra att fler elever lyckas och når sina målsättningar. Taktgrupperna består av elever från alla basgrupperna i årskursen, vilket medför att eleverna lär känna varandra bättre och på så sätt ökar vi trivseln automatiskt.

De valbara workshoparna bidrar till elevinflytande och även till ett ökat umgänge. Det är viktiga pusselbitar i vårt arbete för att få fler elever att känna glädje med skolan och kunna skaffa sig en bra start inför framtidens yrkesval.

Ny matleverantör
Till detta läsår har vi bytt matleverantör till Skolfood. Så här inledningsvis har det varit oerhört positiva omdömen! Eleverna äter mer och de är glada över den utökade salladsbuffén och hur huvudrätten smakar. Nytt för i år är att vi även har en alternativrätt, utöver den vegetariska. Detta för att ännu fler elever ska äta skollunch och på så sätt skapa sig bra förutsättningar för att lyckas med skolarbetet.

Avslutningsvis vill jag informera om att skolans kalendarium i sin helhet nu finns på hemsidan. Där finns även en länk till datumen för de nationella proven och under dessa dagar kommer ingen ledighet att beviljas.

Besök även vår sida på facebook. Det är ytterligare ett sätt för er föräldrar att följa vad som händer på skolan.

Återigen: Varmt välkomna till ett nytt läsår!

Med vänlig hälsning,
Per Algback
Rektor Kunskapsskolan Trelleborg

l du läsa fler rektorsbrev? Du hittar alla läsårets rektorsbrev under aktuellt där du kan filtrera på rektorn har ordet.