Rektorn har ordet mars -Kunskapsskolan Trelleborg

Rektor Per Algback berättar om händelser på skolan.

Mars 2024

Hej!

Hoppas allt är bra med er!

Vi har passerat februari och eleverna har precis kommit tillbaka efter sportlovet. Ett efterlängtat lov, där elever och skolpersonal har kunnat ladda batterierna inför den avslutande delen av vårterminen.

Tiden går snabbt och vi har nu endast 3 månader kvar av läsåret, men det är mycket som ska hinnas med. Förutom den ordinarie undervisningen så är det ett antal nationella prov som ska genomföras och i slutet av terminen ska 9:orna ha lärarmiddag och andra trevligheter. Med det sagt är det viktigt att hela tiden ligga i fas med skolarbetet och här är det oerhört värdefullt att ni föräldrar är engagerade i ert barns skolgång och hela tiden följer upp så att de gör sitt skolarbete. Annars blir det “panik” på slutet och det vill vi undvika.

Taktgrupper och workshopbokning
Till detta läsår sjösatte vi två viktiga delar inom Kunskapsskolans pedagogik med taktgrupper i matematik, svenska och engelska, samt workshopbokning. Det sistnämnda är till för att eleverna ska känna att de själva kan styra över en del av sin skoltid, vilket ökar påverkansgraden och möjligheten till självständighet. Naturligtvis så tar det lite tid att komma in i ett nytt tänk, men nu under våren tycker jag verkligen att eleverna har en fin förståelse för systemet och de förstår nu hur de ska använda sig av dess delar av vår pedagogik. Det är en fin utveckling!

Kunskapsskolans enkäter
Nu är det åter dags för vår skola att utvärderas genom enkäter. I början av nästa vecka kommer alla elever och ni föräldrar att få ett mail med en länk till enkäten. Eleverna svarar på enkäten i skolan och vi hoppas att ni föräldrar tar er tid att svara på föräldraenkäten. Det betyder mycket för oss att få veta er åsikt! Naturligtvis är svaren helt anonyma!

Nu kör vi så det ryker under resterande del av terminen. Jag hoppas som sagt att ni föräldrar samtalar mycket kring skola och utbildning hemma, så att eleverna förstår vikten av att gå i skolan och möjligheten att skaffa sig bra förutsättningar inför framtiden.

Ha en fin vår, så får vi hoppas på mycket sol och fina dagar.

Med vänlig hälsning,
Per Algback