Rektorn har ordet december - Kunskapsskolan Uppsala Norra

Rektor Marie Bomark berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej!

Snart är det äntligen dags för julledighet. Efter en lite strulig start med vårt nya schemaprogram och bokning av workshop så fick vi efter ett tag både schemat och bokningssystemet att fungera. Till vårterminen kommer vi dock behöva göra vissa justeringar i schemat men förhoppningsvis kommer det inte innebära något strul.

Förutom ordinarie undervisning har terminen varit fylld med olika aktiviteter. Alla basgrupper har bland annat haft författarbesök av Nora Khalil som har skrivit boken Yani. Längst ned i rektorsbrevet finns länken till hennes sommarprat som hon hade i somras. Ett axplock av andra saker som har hänt är att årskurs 7 har varit med i ett digitalt utbyte med Kunskapsskolan Gurgaon i Indien, trivselrådet anordnade Halloweentema innan höstlovet, årskurs 8 har varit på prao och niorna har haft klart alla muntliga nationella prov. Dessutom kom vår första skoltidning ut i början av december. Den skickades med i ett veckobrev häromveckan så till dig som inte har läst den, gör gärna det.

Julavslutning och terminsstart
Torsdag den 21 december är det julavslutning för alla elever. I samband med avslutningen får de även sina terminsbetyg. Terminsbetyg ges i de ämnen som eleven läst under terminen och är en avstämning av elevens aktuella kunskaper. Bedömningen av elevens kunskaper görs mot de delar av betygskriterierna som rör det som undervisningen hittills behandlat. Det betyder att vissa delar av betygskriterierna kanske inte tas med i bedömning. När en elev får sitt slutbetyg i årskurs 9 så bedöms elevens kunskaper mot alla betygskriterier.

Vid utvecklingssamtalet i januari kommer eleven tillsammans med handledare och vårdnadshavare gå igenom terminsbetygen. Terminsbetyget kommer att ligga till grund för diskussioner kring elevens nya terminsmål. Att eleven inte uppnått ett eller flera av sina mål kan vara en signal om att strategierna behöver förändras och utvecklas men det kan också bero på att målet inte varit rimligt och behöver ändras. Elever kan också ha överträffat sina uppsatta terminsmål och kan då behöva justera sina mål utifrån det.

Vi startar igång vårterminen tisdag den 9 januari. Notera att det är en dag tidigare än Uppsala kommun. Under den första skolveckan kommer det vara något kortare skoldagar eftersom vi då också har utvecklingssamtal.

Tack för den här terminen och jag önskar er alla en skön ledighet!

Med vänlig hälsning,
Marie Bomark