Skolprat: Fredrik Zimmerman om att förändra pojkars anti-pluggkultur

I detta avsnitt av podden Skolprat träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Fredrik Zimmerman som är universitetslektor vid högskolan i Borås.

Fredrik Zimmerman

Fredrik Zimmerman har med sin avhandling Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet” givit ett värdefullt bidrag till att sprida kunskap kring hur elever tänker vad gäller ansträngning i förhållande till studier.

Fredrik lyfter i detta avsnitt av Skolprat bland annat vad som kännetecknar en anti-pluggkultur, men också vad som kännetecknar en kultur på en skola som lyckas med sin plugg- och ansträngningskultur. I avsnittet diskuterar vi vad man som lärare kan tänka på och göra för att bidra till denna kultur och därmed hjälpa eleverna lyckas i sitt lärande.

Här finns podden Skolprat:

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se