Personen på bilden har inget med innehållet i artikeln att göra.

Hur kan man förbättra undervisningen genom ett virtuellt klassrum?

Går det att bli en bättre lärare om man får testa sin undervisning på elevavatarer?
I detta avsnitt av Skolprat får vi träffa Marcus Samuelsson och Anja Thorsten, forskarna bakom ett spännande projekt på Linköpings universitet.

Anja Thorsten.

Marcus Samuelsson. Fotograf Lennart Lundwall.

I detta avsnitt av Skolprat gör Petter och Karin ett studiebesök på Linköpings universitet och träffar Marcus Samuelsson och Anja Thorsten.

Under besöket testar Petter och Karin att undervisa elevavatarer i matematik. Detta är ett projekt som pågår på Linköpings universitet för att stärka lärarstudenters ämnesdidaktiska ledarskap.

Anja Thorsten är universitetslektor och forskar om undervisningsutveckling, främst inom svenskdidaktik och förutsättningar för praktiknära forskning.

Marcus Samuelsson är professor i pedagogik vid Högskolan Väst, arbetar på Linköpings universitet och forskar inom områden som samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap och pedagogik. Marcus Samuelsson är även en av fem forskare som ingår i Kunskapsskolans vetenskapliga råd.

Trevlig lyssning!

Tips på olika artiklar:

Bättre lärare med avatarer

Kunskapsskolan startar vetenskapligt råd

Marcus Samuelsson m. fl. – Didaktiskt ledarskap: Att leda genom att undervisa

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se