Anette Jahnke gästar podden Skolprat.

Anette Jahnke: Om att använda aktionsforskning för att beforska sin egen praktik

Varför det är viktigt att ge lärarna ägandeskap i att utforska sin egen praktik? Det diskuterar universitetslektorn Anette Jahnke i podden Skolprat, där temat för senaste avsnittet är aktionsforskning.

I senaste avsnittet av Skolprat möter poddvärdarna Karin Rådberg och Markus Brunfelt universitetslektorn Anette Jahnke. Aktionsforskning står på agendan och samtalet handlar bland annat om det fristående forskningsinstitutet Ifous och det arbete som Ifous bedriver: att vara en brygga mellan praktik och akademi.

Men avsnittet tar också upp vad aktionsforskning är och hur det går till, varför det är så viktigt att ge lärarna ägandeskap i att utforska sin egen praktik och hur betydelsefullt det är att använda elevperspektivet i skolans utvecklingsarbete.

Stort forksningsprojekt under tre år

Anette Jahnke arbetar på institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och undervisar inom Rektorsprogrammet och Rekryteringsutbildning för rektorer. Dessutom är hon projekt- och processledare för flera FoU-program vid det fristående forskningsinstitutet Ifous.

Anette Jahnke har under tre år drivit projektet Utveckla lärares praktik och profession tillsammans med fyra huvudmän: NTI-gymnasiet, Kunskapsskolan, Hässleholms kommun och Eskilstunas kommun och en forskargrupp ledd av Anette Ohlin. Sammanlagt har 200 lärare, rektorer och ledare på huvudmannanivå deltagit.

• Här kan du läsa Ifous slutrapport Utveckla lärares praktik och profession VAD, VARFÖR, HUR OCH AV VEM?
  • Här kan du läsa mer om Ifous.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se