Joanna Lundin, Niklas Åkerblom, Alexander Bergström, elever och rektor från Kunskapsskolan Lund, Karin Carlsson, Lars Strannegård (foto: Juliana Wiklund ).

En massa poddinspiration inför terminsstarten

Dags för nytt läsår och och ny inspiration. Inför terminsstarten vill vi på Skolprat tipsa om några populära poddavsnitt och dessutom avslöja höstens första poddgäst.

Efter några veckors ledighet är det dags att sparka igång höstterminen. För alla er som vill ha lite extra inspiration kommer här tips på några av de avsnitt som publicerades av Skolprat (en podd om skola, undervisning och lärande) under förra läsåret.

Poddtips inför terminsstart

1. Det mest lyssnade avsnittet förra läsåret handlade om att förändra en skolkultur. Här berättar rektorn Niklas Åkerblom om hur han har jobbat med att få till en bra kultur på sin skola. Lyssna här!
  2. Det näst mest lyssnade avsnittet är en fördjupning i skolans systematiska kvalitetsarbete och hur man kan jobba med analys som utvecklingsverktyg. Här är Karin Carlsson gäst, nuvarande biträdande grundskolechef och tidigare kvalitetssamordnare. Lyssna här!
  3. Eleverna Markus, Tove och Aisha brinner för miljö- och hållbarhetsfrågor och är med och driver ett miljöråd på sin skola. De har bjudits in till podden för att tillsammans med rektorn Åsa Klein prata om elevdelaktighet. Lyssna här!
  4. Lars Strannegård är rektor på Handelshögskolan i Stockholm och professor i företagsekonomi, med särskild inriktning mot ledarskap. I det här avsnittet diskuterar han utbildningens och bildningens betydelse. Lyssna här!
  5. Under vårterminens sista avsnitt lanserade Skolprat ett nytt koncept. Skolprats första lärarprat, där musikläraren Alexander Bergström berättar om sin egen turbulenta skolgång, hur han hittade fram till läraryrket och det där tillståndet när poletten trillar ner hos eleverna. Lyssna här!

Höstens första gäst

I höstens första avsnitt har Skolprat bjudit in Joanna Lundin. I ett spännande samtal pratar hon om hur vad man som skola kan gör för att få till en riktigt bra skolstart för både elever och medarbetare. Avsnittet släpps om några dagar. Håll utkik!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se