Skolprat med Pia Skott: ”Elevhälsa borde vara ett verb”

Elevhälsa borde vara ett verb. Det tycker Pia Skott, som är utbildningschef för rektorsprogrammet på Stockholms universitet. Vad hon menar med det får du veta i senaste avsnittet av podden Skolprat.

Det har blivit dags för ett nytt avsnitt av Skolprat. Den här gången är det Pia Skott, utbildningschef för rektorsprogrammet, som har kommit till poddstudion. Tillsammans med poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom diskuterar hon hur vi kan jobba för att få till en god elevhälsa.

Det blir ett spännande och dynamiskt samtal med många intressanta infallsvinklar. För vad står det egentligen i skollagen om ämnet, vad innebär en bra elevhälsa, vilka på skolan ska jobba med elevhälsan och var börjar elevhälsoarbetet?

Pia Skott är docent i pedagogik, universitetslektor på Institutionen för pedagogik och didaktik samt utbildningschef för rektorsprogrammet vid Stockholms universitet. Hon arbetar också med att undervisa på olika rektorsutbildningar och med forskning i anslutning till skolledare.

Här kan du läsa Samordning för ett hållbart elevhälsoarbete skriven av Pia Skott och Ingrid Hylander.

Här kan du ta del av Skolverkets material Verktyg för arbetet med alla elevers lärande, utveckling och hälsa.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se