• Kunskapsskolan
  • Aktuellt
  • Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog om nya verktyget som identifierar undervisningsutmaningar

Pedagogikprofessorn Inger Eriksson, universitetslektorn Ann-Sofie Jägerskog och forskarstudenten Sebastian Björnhammer gästar Skolprats poddstudio.

Skolprats sista avsnitt för terminen är här. Pedagogikprofessorn Inger Eriksson, universitetslektorn Ann-Sofie Jägerskog och forskarstudenten Sebastian Björnhammer gästar poddstudion för att prata om undervisningsutmaningar - och hur vi kan identifiera dessa.

Höstterminen lider mot sitt slut. Men innan det är dags för en välförtjänt ledighet släpper Skolprat sitt sista avsnitt för 2023.

Den här gången har poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom bjudit in pedagogikprofessorn Inger Eriksson, universitetslektorn Ann-Sofie Jägerskog och forskarstudenten Sebastian Björnhammer till poddstudion. Fokus i samtalet ligger på undervisning, undervisningsutmaningar och hur vi kan identifiera dessa.

Har jobbat fram ett verktyg

Många lärare känner nog igen sig i att vissa delar av ämnesundervisningen flyter på bra. Eleverna lär sig och utvecklas som planerat. I andra delar kan det istället te sig svårare att undervisa. Utvecklas eleverna verkligen som det är tänkt?

Det är just det här som Inger Eriksson, Sebastian Björnhammer och Anne-Sofie Jägerskog kallar för undervisningsutmaningar. Under flera år har trion jobbat fram ett verktyg som ska ge lärare stöd i arbetet med att identifiera vad som är en undervisningsutmaning inom ett specifikt ämne. Samtidigt ska verktyget också möjliggöra en ömsesidig top down-driven skolutveckling, där lärare ansvarar för planeringen av undervisningsinnehållet.

Inger Eriksson är professor i pedagogik med inriktning mot lärande och läroplansteori och docent i didaktik vid Stockholms universitet.

Ann-Sofie Jägerskog arbetar som studierektor, lektor och forskare på institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet.

Sebastian Björnhammer är forskarstuderande, ingår i den ämnesdidaktiska forskarskolan vid Stockholms universitet och arbetar som projekt- och utvecklingsledare på Kunskapsskolan.

Här kan du läsa mer om kartläggningsverktyget.

Här hittar du mallar i flera olika ämnen.

God jul och Gott nytt år önskar Skolprat!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se