Skolprat om särskild begåvning med Caroline Snäckerström, Karin Rådberg och Niklas Åkerblom.

Lyssnarnas önskemål: Skolprat om särskild begåvning

Skolprat släpper ett nytt avsnitt efter lyssnarnas önskemål. Den här gången har poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom bjudit in Caroline Snäckerström Sims för att prata om särskild begåvning.

Innan sommaren frågade Skolprat lyssnarna vilka ämnen de ville lyfta i podden. Särskild begåvning blev det i särklass mest önskade. Därför bestämde sig poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom för att bjuda in Caroline Snäckerström Sims till studion.

Hon är forskare vid Uppsala universitet och Högskolan i Gävle med inriktning mot just särskild begåvning.

Kloka och lärorika reflektioner

Det blir ett intressant samtal med många kloka och lärorika reflektioner från alla i trion. I avsnittet diskuterar de bland annat vad särskild begåvning innebär, varför det inte är en diagnos och hur skolan kan arbeta för att skapa motivation för den här elevgruppen.

Caroline Snäckerström Sim är tidigare gymnasielärare och har jobbat som adjunkt vid lärarutbildningen samt som utbildare inom särskild begåvning.

Trevlig lyssning!

Vill du lära dig mer om särskild begåvning?

• Här hittar du Carolines avhandling.
  • Här hittar du boken Särskild begåvning i praktik och forskning som Caroline är redaktör för.
  • Här hittar du Skolverkets material om särskilt begåvade elever

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se