Poddvärdarna Niklas Ålerblom och Karin Rådberg gästas av tre medarbetare från Ekens skola.

Skolprat: Om att tända elevernas läsgnista och skapa läslust för livet

De tilldelades Stora läspriset under bokmässan i Göteborg hösten 2023. Nu gästar tre medarbetare från Ekens skola Skolprat. Samtalet kretsar kring hur vi inspirerar framtidens läsare och tar dem med in i litteraturens magiska värld.

I det nya avsnittet av Skolprat tar poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom med lyssnarna på en inspirerande resa. De utforskar samarbetet mellan pedagogerna Anna Persson, Hanna Forsberg och skolbibliotekarien Åsa Kullander från Ekens skola i Hammarby Sjöstad.

Belönades med Stora läspriser

Samtalet leder rakt in i skolbibliotekets avgörande roll i att forma, bilda och inspirera framtidens läsare. Men också, inte minst, hur skolan kan skapa lärande för livet.

I höstas belönades Åsa Kullander och Ekens skolas svensklärare med det prestigefyllda Stora läspriset. En utmärkelse de fick för sitt engagemang i att främja läsning bland barn och unga. Pris delades ut av Lärarstiftelsen och Sällskapet för folkundervisningens befrämjande (SFUB) under Bokmässan, vilket understryker betydelsen av bildning och lärande för livet.

Trevlig lyssning!

Skolprat finns på Spotify och Podcaster!

Mer från podden Skolprat:

Till Skolprat
Lyssna på Spotify
Lyssna på Podcast

Tveka inte att höra av dig till oss med dina funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se