Rektorn har ordet september - Kunskapsskolan Enköping

Rektor Lena Odén berättar om händelser på skolan.

Hej,

Nu har höstterminen kommit igång ordentligt på skolan, alla årskurser har haft eller kommer att ha föräldramöten de närmaste veckorna, dessa hoppas jag att ni tar eller har tagit er tid att komma på. Ju bättre samverkan vi har mellan skolan och hemmet desto bättre blir det för eleverna!

Händer på skolan
Den nya schemastrukturen är nu i gång. Det flyter inte på helt smärtfritt då vi upptäcker en del buggar, dessa jobbar vi med att lösa kontinuerligt, och vi räknar med att vi kommer att behöva fortsätta att göra vissa korrigeringar innan det funkar helt smärtfritt. Det vi kan märka, främst på 7-9, där workshop har blivit bokningsbart, är att det har blivit ett bättre studiefokus och många elever utnyttjar sin tid väl och jobbar väldigt bra.

Annars är det så mycket roligt som har hänt och händer nu på skolan. Årskurs 6 har till exempel deltagit i ett projekt “Framtidsspanarna”. Det är ett hållbarhets- och miljöprojekt som anordnats av ElectriCITY i samarbete med Enköpings kommun. Under en vecka har eleverna fått lyssna till olika inspirationsföreläsningar bland annat kring klimatsmarta lösningar. De har sedan i grupper fått planera och bygga sin egna hållbara produkt. I fredags var det Grand Final med en jury som eleverna fick hålla en muntlig presentation för och de fick också visa upp sin prototyp. Juryn, som bestod bland annat av Enköpings båda kommunalråd, var mycket imponerade!

Denna vecka ska årskurs 9 ut på vandring och övernattning i tält, det brukar vara ett uppskattat äventyr som genomförs varje år med våra nior. Genom denna vandring med övernattning prickas flera mål kring friluftsliv av i läroplanen.

Något annat väldigt roligt är att Kunskapsskolan i Indien har bjudit in elever från Kunskapsskolan i Sverige att delta när de ordnar ett rollspel enligt FNs modell, där eleverna sätter sig in i globala frågor och arbetar tillsammans i internationella lag. Huvudkontoret valde ut tre Kunskapsskolor att delta och Enköping är en av skolorna. Vi kommer därför att skicka tre elever till Gurgaon utanför Delhi, för att delta vid detta event!

Ny biträdande rektor
Biträdande rektor Signe Ritenius Caveness, har bestämt sig för att gå vidare mot nya utmaningar. Signe har bidragit stort till skolans utveckling och vi tackar henne för allt det fina arbete hon gjort och önskar henne lycka till. Signe jobbar sin sista dag hos oss den 29/9 Från den 1 oktober kommer Emil Norrström att kliva på som ny biträdande rektor. Emil jobbar idag som kurator hos oss och han har tidigare även arbetat som biträdande rektor. Det känns väldigt bra att Emil nu tar sig an uppdraget och vi söker just nu efter en ny kurator till skolan.

Föräldraråd och skoltröjor
Vi har redan informerat om detta i veckobrev, men jag gör det även här. Det går nu att beställa skolkläder på nätet via skolgarderoben.se/kunskapenkoping. Ni har möjlighet att lägga beställningar fram till den 9 oktober.

Avslutningsvis kan jag meddela att den 17 oktober klockan18.00 -19.30 är det dags för läsårets första föräldraråd. Är du intresserad av att vara med i rådet så anmäl dig till mig på lena.oden@kunskapsskolan.se. Föräldrarådet är ett forum där jag tillsammans med en grupp vårdnadshavare diskuterar olika skolfrågor och där du som vårdnadshavare har en möjlighet att vara med och påverka skolans utveckling. Vi ses några gånger per läsår och träffarna är mycket värdefulla för oss som deltar då vi får möjlighet att ta in varandras perspektiv och arbeta tillsammans för att det ska bli så bra som möjligt för våra elever.

Vänliga hösthälsningar,
Lena Odén