Rektorn har ordet december - Resursskolan Hägersten

Rektor Lisa Norming berättar om händelser på skolan.

December 2023

Hej alla elever och vårdnadshavare,

Så har läsårets första termin nått sitt slut och framför oss väntar nu helger och välförtjänt ledighet.

Terminen som gått
Det har varit en fin termin med stort studiefokus. Tillsammans har elever och personal tagit sig an äventyr och utmaningar på olika sätt, i och utanför skolan. De har satt tänderna i vattnets kretslopp och kolets kemi, de har gipsat masker och broderat, de har kämpat med grammatik och textbearbetning och de har orienterat, åkt skridskor och gjort julgodis. Vi har sett många elever som har kämpat på när det tagit emot och alla har gjort sitt bästa utifrån de förutsättningar man har just nu. Just detta är så viktigt för att kunna utvecklas och nå sina mål, små och stora. För någon är det att förstå de kluriga begreppen i No, för någon är det att våga fråga skolkamraten om man ska spela kort på rasten och för en tredje handlar det om att komma till skolan. Det är en ynnest att få följa personalens engagerade arbete med eleverna i dessa stunder och se den utveckling eleverna gör tack vare deras viktiga arbete och deras egna “jädrar anamma”.

Kommande termin och föräldraråd
Efter julledigheten kommer jag att börja arbeta heltid. Då kan vi äntligen köra igång med föräldrarådet igen. Är du intresserad av att delta skickar du mig ett mail. Vi behöver minst en representant från varje basgrupp men finns det fler representanter är det bra. Första tillfället är 7 februari klockan 17.00-18.30. Nästa tillfälle är 24 april klockan 17.00-18.30.

Stöd finns att få
Julen innebär ofta höga förväntningar om att allt ska vara toppen. Tyvärr blir det inte alltid så och därför vill jag tipsa om att det finns stöd att få. Ett par exempel är BRIS som har en chat öppen för barn under hela julen och vuxna kan till exempel gå in på 1177 för att få stöd och hjälp.

Jag tackar er för denna termin och ser fram emot att få möta er och eleverna i större utsträckning i januari. Jag önskar er riktigt fina helger och skön ledighet!

Vårterminen startar tisdagen tisdagen den 9/1 klockan 09.00.

Med vänliga hälsningar

Lisa Norming